62008 Produktudviklingens faser og forløb

2021/2022

Faggruppe: Mekanisk teknologi
Eksport: 3. semester
Proces & Innovation: 2. semester
Kursusinformation
Product development - The stages and processes of product development
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E4A (tirs 13-17)
F2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, projektarbejde, Værkstedsarbejde.
13-uger
E4A, F2A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Skriftlig eksamen. Ekstern censur. Alle obligatoriske opgaver skal være afleveret og godkendt for at blive indstillet til eksamen. De afleverede opgaver tæller 50% og bedømmes af intern bedømmer.
Skriftlig eksamen: 1 time
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
PRPDU2-U1
62009
Carsten Rützou , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , carru@dtu.dk
Markus Reinmöller (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , markre@dtu.dk
Mads Peter Schreiber , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5308 , mpsc@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Ordet produktudvikling dækker i denne fagbeskrivelse fysiske, virtuelle, interaktions eller servicebaserede frembringelser.

At den studerende opnår kendskab til en produktudviklingsproces med de delprocesser en produktudviklingsproces indeholder.
At den studerende opnår forståelse for vigtighed og relevans af de enkelte delprocessers placering og indflydelse på den samlede produktudviklingsprocess.
At den studerende gennem projektarbejde opnår forståelse for 3D CAD (Solidworks)
At den studerende forstår koblingen mellem de forskellige fagområder, der indgår i produktudviklingsprocessen, således at den studerende senere vil kunne påtage sig en projektlederrolle i et givent produktudviklingsprojekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Have viden om forskellige produktudviklingsprocesser.
  • Være i stand til at opregne hovedfaserne i produktudvikling.
  • Kunne identificere og beskrive produktmuligheder.
  • Kunne forstå vigtigheden af intellektuelle rettigheder, og beskrive dem i specifikationer
  • Kunne søge og inddrage relevante regulativer og normer samt sikkerhedskrav til produkter.
  • Kan beskrive en teamsammensætning med hensyn til hvilke faggrupper et givent produktudviklingsforløb kræver inddraget.
  • Kan foretage en produktspecifikation med inddragelse af bæredygtighed og mijløbelastning
  • Kan foretage en overordnet tidsestimering af et produktudviklingsforløb.
  • Kan foretage en overordnet planlægning med udgangspunkt i en kravspecifikation.
  • Kan foretage Patentscreeninger samt briefe patentagenter.
Kursusindhold
Produktudviklingsprocesser og tilhørende delprocesser. Teoretisk og praktisk værkstedsarbejde
Litteraturhenvisninger
Product design and Development af Karl T. Ulrich og Steven D. Eppinger. 5´udgave 2012
Gennemgående case med udgangspunkt i et udvalgt produkt.
Udvalgte artikler.
Sidst opdateret
04. april, 2022