Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende arbejder på et joint
venture med en projektejer. De vil samarbejde tværfagligt for at
kommercialisere en teknologi, markedsmulighed eller behov til et
nyt produkt/service der kan danne grundlag for nye virksomheder.
Modsat almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi
fokus på erhvervskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende til
at arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag scenen
i nye forretningssektorer.
Kurset er iscenesat som en accelerator og fokus er lagt på aktiv
læring ifm. gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen,
inviterer vi nogle af landets mest prominente X-Tech iværksættere
ind som gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne
bidrager til at understrege vigtigheden af de metoder og teorier
der undervises i, i kurset.
Det overordnede mål med kurset er at lave en prototype der
demonstrerer teknologien og en forretningsplan, der præsenteres for
eksaminator og investorer - med det mål at rejse penge til den
videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvikle med afsæt i forskellige ingeniørdiscipliner (fx fysik,
elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel,
management etc.)
- Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren
(opfinderen) ikke er din chef, men snarere en mulig partner eller
kunde i et joint venture-setup.
- Anvende "effectuation"-principperne.
- Vurdere teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af
"X-Tech".
- Fremskrive forretningspotentiale i form af markedsværdi og
indtjening.
- Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
- Udvikle et passende "Minimal Viable Product"
(MVP)
- Vurdere implikationerne for immaterielle rettigheder.
- Opbygge en forretningsplan og investorpitch
- Evaluere din forretning fra et bæredygtigheds- og SDG
perspektiv
Kursusindhold
Kurset dækker alle de emner, man kan forvente at finde i en moderne
investorpitch og forretningsplan. Der dækkes en række emner inden
for håndtering af teknologiske risici, produkt/service-systemer,
pretotyping og MVP'er, immaterielle rettigheder, value
proposition, forretningsmodellering, segmentering- og estimering af
marked, samt bæredygtighed og brugen af SDG'er som
forretningsmodel i start ups.
De enkelte cases kommer fra industrien og institutter på DTU. Disse
cases er patenter/teknologier eller en teknologisk udfordring.
Teknologiejeren bliver en del af teamet for at støtte den tekniske
udvikling. Teamet vil desuden få en mentor, som vil indgå som
bestyrelsesformand og hjælpe med forretningsdelen af arbejdet.
Projekterne fordeler sig i forskellige tematiske spor, der er
velegnede for alle studieretningerne på tværs af DTU.
Kursets afsluttende aflevering er et business pitch deck og en
forretningsplan. Kurset ender med X-Tech finalen, hvor de
studerende præsenterer dette pitch deck på 4 minutter sammen med en
2 minutter lang teknologidemonstration. Dette foregår foran
eksaminatorer, investorer samt et større publikum.
Der er en prototypefond til rådighed for alle teams i X-Tech. Der
er også en præmiefond til vinderne af X-Tech.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk læsning:
Aulet, B. (2013) Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a
successful startup. John Wiley & Sons.
Anbefalet læsning:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual
Entrepreneurship 2nd Edition.
Nielsen, N.H. (2017). Startup Funding.
Moe, T. (2018). Leadership of the Future
Bemærkninger
Gruppedannelsen er baseret på et kompetence-spørgeskema, som bruges
til at sikre tværfaglige teams. Denne deles på, DTU Learn, to uger
før kursus-start og SKAL være udfyldt mindst én uge før.
De studerende som ikke har udfyldt spørgeskemaet inden deadline vil
blive afmeldt kurset. Spørgsmål herom rettes til Programme Manager
Danny Grydholt.
Deadlinen for at forlade kurset er slutningen af uge 1, i kurset.
Studerende som ikke deltager den første uge af kurset vil blive
afmeldt.
Kurset er egnet som ph.d.-kursus - spørgsmål herom rettes til
kursusansvarlig Thomas J. Howard.
Kurset er en del af en tech inkubator. Allle teams modtager minimum
5.000 kroner til at udvikle deres prototype. Kursets præmiemidler
er 300.000 kroner per semester, til de tre vindende teams.
Sidst opdateret
03. januar, 2022