42610 Ingeniørfagets videnskabsteori

2021/2022

Kurset udbydes ikke i efteråret.
Kurset udbydes på engelsk i foråret.
Kursusinformation
Theory of Science in Engineering
Engelsk
5
Bachelor
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Kurset udbydes på engelsk, men udbydes også på dansk i 3-ugers format i januar og august, se kursus 42611. Forelæsninger og øvelser, obligatoriske gruppeafleveringer. Gruppearbejdet foregår på engelsk eller dansk efter studerendes valg.
13-uger
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Eksamen er en portfolio-eksamen med løbende gruppeafleveringer af i alt 12 øvelser. Alle øvelser skal godkendes for at bestå kurset.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42611
Kurset anbefales at tages på 3-6. semester.
Antti Edward Silvast , Tlf. (+45) 4525 6078 , aedsi@dtu.dk
Monamie Bhadra Haines (Primær kontaktperson) , Tlf. (+45) 4525 4531 , mbhha@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at karakterisere, anvende og vurdere:
1. Videnskabsteoretiske problemstillinger der involverer teknologi og ingeniørarbejde.
2. Det ingeniørfaglige områdes forhold til dets videnskabelige, samfundsmæssige og miljømæssige kontekst.
3. Værdier i ingeniørarbejde og ingeniørarbejdets konsekvenser for bæredygtighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Karakterisere og analysere vigtige aspekter af videnskabelig viden.
  • Forstå og vurdere forskellige tilgange til videnskabelig vidensproduktion, herunder deduktiv og induktiv argumentation.
  • Reflektere over egen ingeniørfaglighed og dens forudsætninger.
  • Karakterisere og anvende grundlæggende teorier indenfor normativ etik.
  • Forstå og analysere ingeniørvidenskabernes og teknologiers samfundsmæssige kontekst, herunder mediernes og det politiske systems rolle.
  • Kende og forstå fremherskende definitioner af bæredygtighed, bæredygtighedsbegrebets historie og udviklingen af FN's Verdensmål (SDG'erne).
  • Identificere samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af teknologi.
  • Forstå vigtigheden af at anlægge et livscyklus/​​systemperspektiv og at betragte et bredt udvalg effekter inden for hver af de tre bæredygtighedsdimensioner - miljø, samfund og økonomi.
  • Kunne foretage en bæredygtighedsvurdering af introduktionen af en ny teknologi i forhold til FN's Verdensmål (SDG'erne).
Kursusindhold
Kurset består af teoretiske forelæsninger og forskellige andre plenumaktiviteter og gruppeøvelser.
Sidst opdateret
12. januar, 2022