42575 Teknologi og Innovationsledelse

2021/2022

This course is offered only in the autumn semester. Priority is given to the students in the Industrial Engineering and Management, and Design and Innovation MSc programs.
Kursusinformation
Technology and Innovation Management
Engelsk
5
Kandidat
E3B (fre 13-17)
Kurset indeholder tre obligatoriske gruppepræsentationer hvor alle skal deltage. Disse tæller som en del af den samlede karakter. De obligatoriske undervisningsgange er session 4 , session 7 og session 12.
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport
13-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Den individuelle opgave skal afleveres senest midnat om mandagen efter den sidste undervisningsgang. Den sidste undervisningsgang er en Q&A om denne opgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering sker ud fra en skriftlig individuel opgave på maksimalt tre sider (60% af karakteren), samt tre gruppepræsentationer af to innovationsværktøjer og en gruppens innovations case (hhv. 10%, 10% og 20% af karakteren).
7-trins skala , intern bedømmelse
42575 og 42075
Grundlæggende forståelse af projektledelse, organisationsteori og produktudvikling anbefales som faglige forudsætninger.
Minimum 60 Maksimum: 220
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Holmberg Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere hvad innovation er,hvilke typer af innovationer der eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver der præsenteres i kurset.
  • Analyser innovationsprocessen i en organisation.
  • Evaluer konsekvenserne for en organisation at arbejde med forskellige former for innovation.
  • Vurder hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative organisationer medhenblik på åbne og lukkede innovations processor.
  • Indsamle relevant empiriske materiale til et casestudie af en konkret innovation.
  • Udvikle en konkret innovations case ved hjælp af de teorier og metoder der præsenteres i kursets materiale.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og videns-baserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases der har til formål at præsentere hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologi-baserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af bogkapitler, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.
Sidst opdateret
22. april, 2021