42451 Mass Customization - anvendelse af produktkonfigurering

2021/2022

Kurset udbydes for sidste gang i efteråret 2021. I 2022 kommer der et nyt kursus.
Kursusinformation
Mass Customization - application of product configuration
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, obligatorisk gruppearbejde og obligatoriske øvelser. Grupperne består af ca 4 personer.
13-uger
E5A, E5B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen er baseret på en mundtlig eksamen og to øvelsesrapporter. Den første rapport afleveres sidst i oktober. Den anden rapport aflevereres ved kursets afslutning. Rqpporterne afleveres gruppevis, hvor det angives hvem der har laver hvilke dele af raporten.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42450
Minimum 15
Lars Hvam , Lyngby Campus, Bygning 404 , lahv@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Industrielle virksomheder oplever et stigende krav fra kunderne om at kunne levere kundetilpassde produkter til omtrent samme tid og pris som massefremstillede produkter. Mass Customization betyder produktion af kundetilpassede produkter med masseproduktionens fordele. Grundprincipperne i Mass Customization er modulopbygning af virksomhedens produktsortiment og anvendelse af produktkonfigureringssystemer i de kunderettede forretningsprocesser. Kursets overordnede mål er at sætte de studerende i stand til at forstå principperne i Mass Customization, samt operationelt at kunne udvikle og digitalisere en virksomheds kunderettede specifikationsprocesser, analysere og modellere en virksomheds produktsortiment, samt opbygge og implementere et produktkonfigureringssystem.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere en virksomheds specifikationsprocesser og digitalisere disse ved anvendelse af produktkonfigureringssystemer.
  • Analysere og modellere en virksomheds produktsortiment ved anvendelse af en produktvariantmaster.
  • Opbygge en produktmodel ved anvendelse af UML modelleringsteknikkerne.
  • Forstå principperne i Mass Customization og vurdere deres relevans i forhold til en konkret virksomhed.
  • Forstå principperne i produkt modularisering og de forretningsmæssige incitamenter for at anvende produkt modularisering.
  • Forstå de grundlæggende principper i ekspertsystemer og ræssonneringsformer i produktkonfigureringssystemer.
  • Udvælge et standard konfigureringssystem i forhold til en virksomheds konkrete behov.
  • Forstå principperne i systemer til produktdatastyring (pdm-/ plm-systemer). Herunder metoder til digitalisering af forretningsprocesser (specifikationsprocesser) i salg og engineering.
Kursusindhold
Kurset behandler følgende temaer.
·Mass Customization og modularisering. Mass customization forretningsmodeller baseret på et modulopbygget produktsortiment.
·Fremgangsmåde for analyse og udvikling af specifikationsprocesser, og digitalisering af virksomhedens forretningsprocesser.
· Metoder for analyse af produktsortiment og opbygning af konfigureringssystemer.
· Forretningsmæssige og organisatoriske konsekvenser ved formalisering af ingeniørviden.
Overblik over relevante standardsystemer til produktkonfigurering og kriterier for valg af standardsystem
· Principper for systemudvikling og modelleringsteknikker (herunder objektorienteret modellering) for opbygning af konfigureringssystemer baseret på UML-standarden.
Principper for produktdatastyring (pdm).
Kurset omfatter 2 større obligatoriske rapporter vedrørende:
Udvikling af specifikationssprocesser, valg af IKT-støtte og overordnet funktionel specifikation af de IKT-systemer, der skal understøtte specifikationsarbejdet.
· Opbygning af et konfigureringssystem ved anvendelse af bl.a. objektorienteret modellering. Dele af den opbyggede produktmodel lægges ind i et standard-system forkonfigurering af produkter.
Litteraturhenvisninger
Product Customization
Lars Hvam, Niels Henrik Mortensen, Jesper Riis.
Springer 2008, 277 sider
Sidst opdateret
18. november, 2021