42390 Teknologiers rolle i bæredygtig omstilling og klimaindsatsen

2021/2022

Dette kursus udbydes af UNEP-DTU-partnerskab i Nordhavn.
Kurset udbydes for sidste gang i efteråret 2021.
Kursusinformation
The role of technology in sustainability transitions and climate action
Engelsk
5
Kandidat
E7 (tirs 18-22)
FN Byen
Kurset er opdelt i tre moduler: 1) teoretisk baggrund, 2) anvendelse og 3) casestudier. Disse emner er grundlaget for individuelle og gruppeopgaver. I løbet af kurset skal de studerende skrive et gruppeprojekt, der analyserer og give anbefalinger til en specifik teknologi, land eller branche. Projektet tager udgangspunkt i teorier om innovation og bæredygtig omstilling (’sustainability transitions’) samt resultater fra empiriske case studier fra forskellige sektorer.
13-uger
E7, E7, I løbet af kurset
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der gives en samlet porteføljevurdering baseret på (ca. 20%) individuelle quizzer baseret på pensum og forelæsninger, (ca. 30%) individuelle opgaver og (ca. 50%) en individuel selvvurdering af gruppeprojektet og præsentation.
Skriftlig eksamen: 1 time
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

Noter er tilladt.

7-trins skala , intern bedømmelse
42349. 42350. 42351.
Minimum 15 Maksimum: 60
Jay Sterling Gregg , Tlf. (+45) 4533 5248
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at give et teoretisk perspektiv på teknologiens rolle i den bæredygtige omstilling og hvordan man kan anvende denne teori til at skabe en mere bæredygtig verden. Det teoretiske udgangspunkt understøttes ved at inddrage lokale politiske, sociale og økonomiske aspekter i henhold til forskellige teknologiske løsninger, der skal skabe et stratetisk grundlag for, hvordan vi bedst muligt kan opnå FN’s Verdensmål.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forstå bæredygtig omstilling teorier og aktuelle cases vedrørende globalt klima og tilhørende miljøudfordringer;
  • evaluere casestudier ved brug af de analytiske metoder og rammer, der er udviklet inden for studier af innovation og bæredygtig omstilling;
  • analysere bæredygtige teknologier i lyset af værdiskabelse, institutioner, markeder, politiske systemer og kulturelle kontekster;
  • vurdere virkningerne af teknologier i relation til specifikke Verdensmål;
  • begrebsliggøre teknologiske løsninger i henhold til aktuelle klima- og miljøudfordringer;
  • evaluere de sociale virkninger af teknologiske løsninger samt af de ’drivers’, der er nødvendige for implementeringen af teknologier;
  • syntetisere forskellige teoretiske perspektiver ved at udarbejde fremtidige løsninger for sektorer, industrier eller lande;
  • reflektere kritisk over forskellige strategier samt være i stand til at evaluere og afveje forskellige opfattelser og forståelser af bæredygtighed.
Kursusindhold
Dette kursus udforsker, hvordan teknologier og institutioner kan mobiliseres for at understøtte FN’s Verdensmål og særligt mål 13: handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres konsekvenser. Kurset er struktureret omkring nyere og aktuelle casestudier inden for klimaforebyggelse og klimatilpasning. Vi anvender begreber og teorier fra ’sustainability transitions’ litteraturen til at analysere dynamikker og systemiske aspekter af teknologier i forskellige sociale sammenhænge. Vi udforsker også forskellige innovationsmodeller og deres værdikæder med henblik på at forstå, hvordan disse værdikæde-strukturer påvirker både udbredelsen og anvendelsen af bæredygtige teknologier. Dette anvendes derefter på casestudier inden for forskellige sektorer.

Kurset er opdelt i tre moduler. Modul 1 inkluderer sustainability transitions teori, værdikædeanalyse, cirkulær økonomi, og miljøvurdering og -forvaltning. I modul 2 udforsker vi de kulturelle og områdespecifikke kontekster, forretningsmodeller og markeder samt energieffektivitet. I modul 3 analyserer vi casestudier inden for forskellige sektorer såsom bygninger, transport, landbrug og affald.
Litteraturhenvisninger
Litteratur udlevere i løbet af kurset, herunder videnskabelige artikler og internationale rapporter.
Sidst opdateret
02. juli, 2021