42282 Smarte byer

2021/2022

Kurset kører for sidste gang juni 2022.
Erstatningskurset kører i januar i stedet for juni.
Kursusinformation
Smart Cities
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni
Campus Lyngby
Projektarbejde, forelæsninger, gruppearbejde, diskussioner and gæsteforelæsning
3-uger
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
kursusøvelser (20%), grupperapport (50%), individuelt bidrag (10%) og mundtlig præsentation (20%) Den afsluttende eksamen baseres på gruppeplakat eller præsentation efterfulgt af spørgsmål og svar. Datoen for eksamen vil være den 24. juni
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Xiufeng Liu , Lyngby Campus, Bygning 424 , xiuli@dtu.dk
Rongling Li , Tlf. (+45) 4525 1806 , liron@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
11 Institut for Byggeri og Anlæg
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Smarte byer ses som nøglen til at transformere tekniske infrastrukturer til at imødekomme de forventede udfordringer i det 21. århundrede, herunder digitalisering, social lighed, bæredygtighed, bytrends og bykvalitet. Det overordnede mål med kurset er at udforske smarte bysystemer fra et holistisk perspektiv. Kurset vil undersøge intelligente byindikatorer, sammenkoblingen af forskellige smarte bysystemer, deres ledelse og deres bidrag til livskvalitet. Specielt vil kurset fokusere på udforskning og udnyttelse af avancerede teknologier i intelligente byapplikationer, herunder tingenes internet (IoT), big data-analyse, blockchain, kunstig intelligens og smart urban systemarkitektur. Studerende vil tage en fremadskuende tilgang til disse teknologier i design af smarte byløsninger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Sammenligne vigtige smarte bysystemer, deres udvikling og sammenhæng;
  • analysere bymiljøet ud fra et teknisk perspektiv;
  • Vær opmærksom på sociale og etiske problemer i intelligente byteknologier
  • udvikle et systemniveau perspektiv, der tager en integreret tilgang til løsningen af komplekse problemer i byer;
  • evaluere virkningen af smarte løsninger på specifikke byproblemer på de bredere sammenkoblede systemer, udfra et holistisk perspektiv;
  • kritisk evaluere ideer til smarte byprojekter;
  • evaluere og kritisere konsekvenserne forbundet med smarte byer;
  • evaluere aktuelle problemer eller udfordringer i byudvikling ved at anvende smart teknologi og lektioner fra casestudier;
  • skabe og / eller indføre smarte løsninger på nuværende miljømæssige, sociale, økonomiske og styringsmæssige problemer i byer.
Kursusindhold
Vi undersøger nye tendenser inden for teknologi relateret til smarte og forbundne byer og konsekvenserne for livskvaliteten i bymiljøet. Denne proces understøttes af læsningsopgaver, undervisningsopgaver, klassediskussioner, gruppearbejde og studerendes præsentationer. I løbet af kurset vil de studerende evaluere forskellige smarte løsninger, teknologiske tendenser og innovationer vedrørende specifikke byproblemer og vælge et emne at studere dybtgående som gruppeprojektet. Projektet vil blive præsenteret i slutningen af kurset og vil omfatte individuelle leverancer og gruppeleverancer.

Kursets indhold inkluderer:
- Urban teknologier og systemer (digital infrastruktur, mobilitet, big data, systemarkitektur, blockchain, IoT og AI).
- Smart by-indikatorer
- Byspørgsmål (overbelastning, ressourcer, sikkerhed, privatliv, lighed).
- Fremtidige udfordringer og muligheder
Sidst opdateret
05. maj, 2022