42085 Forretningsdesign til bæredygtighed

2021/2022

Dette kursus har en tidligere titel "Strategi, design og marked"
Kursusinformation
Business Design for Sustainability
Engelsk
5
Kandidat
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
13-uger
Aftales med underviser, Afleveringsfrist for den endelige individuelle rapport er 10 dage efter den sidste forelæsning.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen er baseret på tre elementer: 1) en midtsemester gruppeopgave, som kvalifikationstest; 2) en gruppeopgave af forretningsmodel ved afslutningen af semestret (30%, individuel udførelse skal være vurderet); og 3) en individuel opgave ved afslutningen af semestret (70%), som hænger sammen med det afsluttende gruppearbejde. Den individuelle rapport må ikke overstige 2000 ord ekskl. reference.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende
Minimum 15 Maksimum: 160
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil gøre de studerende i stand til at analysere samspillet mellem produkter og deres markeder samt udvikle de studerendes evne til at tænke dette samspil ind i en strategisk og designmæssig sammenhæng baseret på Design Thinking principper. SDG'erne fra FN er udgangspunktet for inspiration til at starte forretningsdesign rejsen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Omdannelse af SDG'erne til handlingsmæssige løsninger, der skaber værdi for samfundet og markedet
  • Design en levedygtig forretningsmodel for et bestemt produkt / service, der bidrager til SDG'erne
  • Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet
  • Beskrive kvalifikationen af et produkt på markedet
  • Forklare grundlæggende begreber i neo-klassisk økonomi
  • forstå samspillet mellem værdi, adfærdsmæssige ændringer og forretningsmodel
  • Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
  • Forklare grundlæggende begreber i branding
  • Diskutere betydningen af strategic pricing
  • Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
  • Diskuter, hvordan produktdesign spiller ind i markeringen ved hjælp af Design Thinking-principper
  • Foretage grundlæggende markedsanalyse for et bestemt produkt / tjeneste
Kursusindhold
De studerende bliver bedt om at udvikle en løsningsdesign (produkt / service) orienteret opgave, inspireret af FNs SDG'er og efter designtænkende principper.
Fra et forretningsdesignperspektiv er den potentielle efterspørgsel efter et produkt selvfølgelig åbenlyst interessant. Men denne definition af et marked ignorerer samtidig den mangfoldighed af måder, hvorpå varer og teknologier både påvirker og bliver påvirket af en bred vifte af aktører (leverandører, forbrugere, producenter, myndigheder, infrastrukturer, etc.), der i en bredere forstand udgøre deres marked. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler og en introduktion til relevante økonomiske, strategic og forretningsdesign teorier og koncepter.
Sidst opdateret
19. april, 2021