42081 Iscenesættelse af co-creation og kreativitet

2021/2022

Kursusinformation
Staging co-creation and creativity
Engelsk
5
Kandidat
E1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Læsning og analyse af metodetekster, caseoplæg, og praktiske faciliterings-øvelser
13-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Rapporterne afleveres ca. en uge efter kursets sidste dag
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Gruppe - Evaluering af endelig individualiseret grupperapport. Individuelt - Evaluering af individuel rapport. Helhedsbedømmelse.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42042.42021/42640 or 02810/02266 , dette er et videregående kursus – det er en forudsætning at deltagerne tidligere har udført projektarbejde med brugerinvolverende processer eller tilsvarende UX kompetencer.
John Paulin Hansen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4852 , jpha@dtu.dk
Dagný Valgeirsdóttir (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning DTU Skylab , dagnva@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren

Studerende fra Design & innovation har fortrinsret.
Overordnede kursusmål
Målet er at give de studerende et overblik over metoder til inddragelse af aktører og artefakter i innovationsprocesser, og intensiv træning i at facilitere co-creation workshops. Kurset vil give de studerende mulighed for at analysere, udvælge, udvikle og afprøve metoder og værktøjer for aktiv inddragelse af aktører i virkelig eller simuleret designprocesser. Der vil være fokus på metoder som brugerdreven innovation, participatory design, participatory innovation og co-creation. De studerende skal reflektere over de forskellige tilganges betydning, med hensyn til iscenesat dialog, under den videre projektering, og resultatet heraf. Kurset vil give de studerende et bredt fundament til at inddrage, iscenesætte og facilitere processer, hvor forskellige aktører er involveret i tværfaglig dialog, i front-end innovation, idégenerering, syntese og afprøvning af designløsninger, performance, etc. Kurset involverer en række opgaver fra den virkelige verden, og de arbejder i grupper for at gennemføre co-creation aktiviteter for disse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og reflektere over fordele og ulemper ved at inddrage eksterne aktører i designprocesser.
  • Identificere og bruge ’boundary objects’ i iscenesættelsen af tværfaglige dialoger.
  • Forklare deres betydning i og for inddragelse af forskellige typer af deltagere.
  • Forklare fordele og ulemper ved at bruge principper fra universel design til at fremme tværfagligt samarbejde.
  • Iscenesætte en skabende dialog i co-creation og reflektere over rollen som facilitator i disse.
  • Forklare fordele og ulemper ved forskellige nye værktøjer til at fremme tværfagligt samarbejde.
  • Iscenesætte og reflektere over brugen af workshops og co-creation teknikker i designprocessen.
  • Forstå og implementere teori om betingelser og kreativitet i workshop design i en co-creation proces
Kursusindhold
Kurset fokuserer på at analysere, hvordan man involverer forskellige aktører og artefakter i designprocessen, hvor målet er at skabe viden igennem dialoger. Vi vil analysere den historiske udvikling af brugerinvolvering og se, hvordan det har udviklet sig fra at se en bruger som en genstand eller forsøgsperson, til at se på brug og praksis samt andre aktører som ’medskabere’. Vi vil undersøge og diskutere en række forskellige metoder til brugerinddragelse, såsom: brugervenlighed, design laboratorier, generative sessions, video, performance, design spil, og participatory innovation.
Litteraturhenvisninger
Litteratur vil blive uploaded på Inside før kurset starter og derefter uge for uge
Sidst opdateret
22. april, 2021