42042 Brugerinvolverende systemdesign

2021/2022

Kun for Design & Innovation bachelorstuderende
Kursusinformation
Participatory Systems Design
Dansk
5
Bachelor
F4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde i en virksomhed
13-uger
F4A, F4B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
En individualiseret gruppeopgave afleveres to uger før eksamen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42011. 42021
Maksimum: 60
Ole Broberg , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6033 , obro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende systemdesign-proces med udgangspunkt i Double Diamond modellen fra Designtænkning. Den brugerinvolverende designproces foregår i en virksomhed eller anden type af organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en systemmodel til afgrænsning og analyse af arbejdsprocesser i en virksomhed
  • Anvende mester-lærling modellen
  • Anvende kontekstuelle interviews
  • Anvende arbejdsmodeller
  • Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
  • Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
  • Konstruere og gennemføre designspil med brugere i en virksomhed
  • Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og samspil med brugere i en virksomhed
  • Anvende prototypeinterviews
  • Tilrettelægge og evaluere en brugerinvolverende designproces med udgangspunkt i Double Diamond modellen
  • Redegøre for videntyper og samspil mellem praksisdomæner
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til systemer og SOFT systemmodellen. Der præsenteres en række metoder og værktøjer i brugerinvolverende systemdesign med udgangspunkt i Double Diamond modellen: Kontekstuelle interviews, mester-lærling modellen, affinitetsdiagrammer, arbejdsmodeller, design brief, designspil, storyboards og prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk forståelse af viden og videntyper. Endelig gives en indsigt i hvordan brugerinvolverende designprocesser kan tilrettelægges i et samspil mellem forskellige praksisdomæner.

De studerende arbejder i grupper med øvelser og de gennemfører en brugerinvolverende designproces i en virksomhed eller organisation. Målet er at identificere forbedringsmuligheder i virksomhedens arbejdssystem og udvikle forslag til re-design af systemet med henblik på forbedret performance.
Litteraturhenvisninger
Holtzblatt & Beyer: "Contextual Design. Design for Life". Morgan Kaufmann Publishers 2017 samt supplerende materiale.
Bemærkninger
Som udgangspunkt forventes det, at hver gruppe selv finder en virksomhed til projektet.
Sidst opdateret
01. oktober, 2021