41491 Anvendt termodynamik på videregående niveau

2021/2022

Kursusinformation
Advanced engineering thermodynamics
Engelsk
7,5
Ph.d., Fagligt fokuseret kursus
Kurset udbydes som enkeltfag
Forår og Efterår
Aftales første kursusgang
Campus Lyngby
Ti undervisningsgange á to timers varighed fordelt over et halvt år. Disse aftales ved introduktionsmødet. De studerende vil hver forberede og give to forelæsninger inklusiv diskussion og/eller opgaveregning med støtte fra sin ph.d.-vejleder. Hver forelæsning har til formål at lære resten af gruppen et specifikt emne. Lektionerne vil blive evalueret af resten af gruppen. Desuden vil de studerende anvende teorierne for en relevant case.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

Den studerendes forelæsninger, undervisning og medvirken ved øvrige studerendes forelæsninger samt et casestudie vil indgå

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
41401/41045/4143141402/41409/41416/41419/41420/41421/88553
Brian Elmegaard , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4169 , brel@dtu.dk
Fredrik Haglind , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4113 , fhag@dtu.dk
Arne Jørgensen Egelund , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 5651 , ajeg@dtu.dk
Lasse Røngaard Clausen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4165 , lacl@dtu.dk
Wiebke Brix Markussen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4130 , wibr@dtu.dk
41 Institut for Mekanisk Teknologi
Hos underviser

Tilmelding senest 1 March
Overordnede kursusmål
At opnå en bred viden om videregående emner inden for termodynamikken såvel som en dyb indsigt i udvalgte emner. At lære at planlægge og gennemføre en undervisningslektion. At forbedre evnen til at kommunikere om og diskutere videnskabelige synspunkter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Formidle de termodynamikkens begreber og love i en undervisningssituation
  • Beskrive begreberne entropi og exergi og deres anvendelse ved analyse af termiske energisystemer
  • Evaluere muligheder for minimering af exergitab i udvalgte processer
  • Analysere kemisk reaktive systemer
  • Analysere systemer hvor masseøverførsel indgår
  • Evaluere valg af tilstandsligninger for beregning af tilstandstørrelser
  • Lave avancerede beregninger ved varmeoverførsel
  • Planlægge og gennemføre en lektion inden for fagområdet
  • Diskutere form og indhold af en genemført lektion
  • Anvende og evaluere forskellige undervisningsmetoder
  • Anvende videregående termodynamik på case fra egen forskning
Kursusindhold
Termodynamikkens første hovedsætning, termodynamikkens anden hovedsætning, exergianalyse, kemisk reaktive systemer, massesoverførsel, tilstandsligninger, varmeoverførsel
Litteraturhenvisninger
Bejan A, 2006, Advanced Engineering Thermodynamics, Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
Bemærkninger
Hver lektion vil vare omkring to timer. Hver af disse planlægges og gennemføres af de studerende parvis. Målet er at den studerende lærer de øvrige deltagere et emne fra teorien ved: Præsentation af læringsmål, undervisning i emnet, eksempler/opgaver, opsummering, spørgsmål/​diskussion. Lektionen afsluttes med feedback fra deltagerne til underviseren omkring form og indhold af lektionen.
Sidst opdateret
17. maj, 2021