41051 Produktliv og miljøforhold

2021/2022

Kursusinformation
Product life and environmental issues
Engelsk
5
Bachelor
E1A (man 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde
13-uger
Multiple-choice eksamen i kursusuge 07. Skriftelig rapport i kursusuge 12.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Multiple-choice eksamen plus rapport (i artikelformat), som afleveres i løbet af kurset. Skriftlig rapport omkring en ecodesign-opgave i slutning af kurset. Helhedssvurdering. Alle opgaver er individuelle.
3 timer
Alle hjælpemidler er tilladt :

Multiple-choice er uden hjælpemidler

7-trins skala , intern bedømmelse
41627/42051
41627/42051
41010 / 41603 / 41612 , Studerende skal have syntesekompetence svarende det opnået i 41010, 41603 og/eller 41612
Daniela Cristina Antelmi Pigosso , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6278 , danpi@dtu.dk
Tim C. McAloone , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6270 , tmca@dtu.dk
41 Institut for Mekanisk Teknologi
http://www.kurser.dtu.dk/41051.asp...menulanguage=da
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Dette kursus har følgende overordnede mål:

- At give de studerende indsigt i redskaber til håndtering af miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og produktlivssystemer, dvs. produktlivsdesign

- At introducere til miljø i produktlivsdesign

- At identificere og analysere relevante miljø- og ressourcerelaterede muligheder inden for cirkulær økonomi

- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der inddrager relevante aktører og interessenter

- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design (DFX) med særlig fokus på ecodesign

- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede miljøforhold i relation til produkter og brugsområder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beherske livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske) aspekter af produkters miljøforhold
  • Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og miljømål
  • Beherske miljørigitg produktudvikling som proces
  • Redegøre for miljø- og ressourcerelaterede muligheder inden for cirkulær økonomi
  • Redegøre for miljøregulering og andre drivkræfter, inkl. en forståelse for deres betydning for inddragelse af miljøaspekter i designprocesser
  • Beherske metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a. MEKA-metoden
  • Beherske modellering af produktlivscyklussen, med fokus på miljøperformans som én ud af en række produktkrav
  • Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt, forbrug, system, osv.
  • Perspektivere miljøtænking i forhold til produktudviklingsforløbet i en virksomhed, samt FN's verdensmål for bæredygtighed
Kursusindhold
Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres til miljøproblematikken fra en historisk såvel som fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.

Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige kilder.

Kursets centrale metoder og teorier er: bæredygtig udvikling, virksomheders bæredygtighed, cirkulær økonomi, produktlivstænkning, referencemodel for eco-design, MEKA-matricen, strategier og retningslinjer for eco-design, miljøstyringssystemer, samt metoder til design frem mod FN's Verdensmål.

Tre opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både egen forståelse for og videreformidling af materialet.

- Første opgave er en multiple-choice eksamen, som tester de studerendes viden og forståelse for kursets pensum.

- Anden opgaven er i form af en videnskabelig artikel, hvor de studerende får udleveret skabelonen til og spillereglerne for en typisk konferenceartikel. Emnerne vælges fra en liste af forslag fra lærerne og skal diskuteres i artiklen ved hjælp af kursets egne og andre øvrige referencer. Opgaven forgår som enkelmandsopgave.

- Tredje opgaven er en evaluering af en ecodesign-opgave. Her får de studerende en opgavebeskrivelse, som skal vurderes i løbet af 3 timer. De studerende bliver vurderet på deres evner til at sætte sig ind i teorien, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk skriftlig evaluering af ecodesign-opgaven. Opgaven forgår som enkelmandsopgave.
Litteraturhenvisninger
Litteraturliste udleveres ved kursusstart
Sidst opdateret
01. maj, 2021