Overordnede kursusmål
Dette kursus har følgende overordnede mål:
- At give de studerende indsigt i redskaber til håndtering af
miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og
produktlivssystemer, dvs. produktlivsdesign
- At introducere til miljø i produktlivsdesign
- At identificere og analysere relevante miljø- og
ressourcerelaterede muligheder inden for cirkulær økonomi
- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der
inddrager relevante aktører og interessenter
- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design
(DFX) med særlig fokus på ecodesign
- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede
miljøforhold i relation til produkter og brugsområder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beherske livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at
beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske)
aspekter af produkters miljøforhold
- Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og
miljømål
- Beherske miljørigitg produktudvikling som proces
- Redegøre for miljø- og ressourcerelaterede muligheder inden for
cirkulær økonomi
- Redegøre for miljøregulering og andre drivkræfter, inkl. en
forståelse for deres betydning for inddragelse af miljøaspekter i
designprocesser
- Beherske metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a.
MEKA-metoden
- Beherske modellering af produktlivscyklussen, med fokus på
miljøperformans som én ud af en række produktkrav
- Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret
redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt,
forbrug, system, osv.
- Perspektivere miljøtænking i forhold til
produktudviklingsforløbet i en virksomhed, samt FN's verdensmål
for bæredygtighed
Kursusindhold
Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for
design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres
til miljøproblematikken fra en historisk såvel som
fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med
teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.
Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både
forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen
indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige
kilder.
Kursets centrale metoder og teorier er: bæredygtig udvikling,
virksomheders bæredygtighed, cirkulær økonomi, produktlivstænkning,
referencemodel for eco-design, MEKA-matricen, strategier og
retningslinjer for eco-design, miljøstyringssystemer, samt metoder
til design frem mod FN's Verdensmål.
Tre opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og
sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både
egen forståelse for og videreformidling af materialet.
- Første opgave er en multiple-choice eksamen, som tester de
studerendes viden og forståelse for kursets pensum.
- Anden opgaven er i form af en videnskabelig artikel, hvor de
studerende får udleveret skabelonen til og spillereglerne for en
typisk konferenceartikel. Emnerne vælges fra en liste af forslag
fra lærerne og skal diskuteres i artiklen ved hjælp af kursets egne
og andre øvrige referencer. Opgaven forgår som enkelmandsopgave.
- Tredje opgaven er en evaluering af en ecodesign-opgave. Her får
de studerende en opgavebeskrivelse, som skal vurderes i løbet af 3
timer. De studerende bliver vurderet på deres evner til at sætte
sig ind i teorien, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk
skriftlig evaluering af ecodesign-opgaven. Opgaven forgår som
enkelmandsopgave.
Litteraturhenvisninger
Litteraturliste udleveres ved kursusstart
Sidst opdateret
01. maj, 2021