34345 Signalsystemer og teknologi for jernbaner

2021/2022

Kursusinformation
Signalling systems and technology for railways
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, selvstudium, øvelser og projektarbejde i grupper
13-uger
E3A, F3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af øvelser
Individuel mundtlig eksamen og evaluering af gruppearbejde øvelser, som alle skal være bestået
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
13128/13123
13124/13125/13524/13525 , 13240 / 13523 (Tidligere 13124/13125/13524/13525) for Transport og Logistik , eller 34310/34311/34330/34341 for Telekommunikation. Kan tages på samme semester.
José Francisco Soler Lucas , Lyngby Campus, Bygning 343, Tlf. (+45) 4525 3808 , joss@dtu.dk
34 Institut for Fotonik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at illustrere en integreret indsats af jernbanesystemer i forhold til ekspedition, signal- og sikringsanlæg og de teknologier der muliggør det. Kurset sigter på at etablere en grundlæggende forståelse af funktionelle delsystemer, teknologiske principper og differentiale evolutionære tekniske udviklinger, som kan anvendes til evaluering og erklæring om design regler, analyse og design af signal- og sikringsanlæg infrastruktur elementer til jernbaner
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive samspillet mellem trafikstyringssystemer, signal udstyr sikringssystemer og om bord tog sikringssystemer.
  • Afklar sikkerhedsprincipper i jernbanedriften
  • Afklar sikkerhedsprincipper i signalsystemer
  • Forklare principperne bag Train Detection (Track Clear Detection), og hvordan det bruges i signalsystemer
  • Beskriv formålet og funktionaliteten af et sikringsanlæg for en station
  • Påfør design regler til signalering, sikringsanlæg og tog sikringssystemer
  • Analysere krav og design i overensstemmelse hermed infrastruktur elementer til jernbane signalering og sikringsanlæg i bestemte sammenhænge (dvs. banegård eller åben linje)
  • Forklare ERTMS og illustrere forskellene fra tidligere signalsystemer
  • Beskrive principperne i GSM-Jernbaner (GSM-R) kommunikationsteknologi
  • Analysere krav til GSM-R baseret radiodækning, til stationer eller åbne strækninger, og designe de nødvendige GSM-radio elementer.
  • Beskrive principperne for Kommunikation-Based Train Control (CBTC) systemet, vurdere forskelle og ligheder med andre systemer (dvs. ERTMS).
Kursusindhold
Kurset introducerer den teoretiske baggrund og historie jernbane signalsystemer. Den teoretiske del af kurset introducerer signal udstyr, sikringsanlæg samt deres instrumentale forhold til trafikkontrol. Forskellige typer af signalsystemer vil blive indført, herunder The European Rail Traffic Management System (ERTMS) og Communication-Based Train Control (CBTC). I løbet af kurset og korreleret med de teoretiske oplæg, vil fokus blive lagt på design og evaluering af signalsystemer gennem regelmæssige nødvendige øvelser. Kurset består af forelæsninger af lokale personale og gæsteforelæsninger fra ekstern konsulentbistand. En ekskursion (for at studere infrastruktur elementer og trafikkontrol) kan integreres i planen, men kan ikke garanteres på forhånd, da det afhænger af eksterne interessenter muligheder.
Litteraturhenvisninger
Gregor Theeg & Sergey Vlasenko: Railway Signalling & Interlocking. ISBN 978-3-7771-0394-5. Yderligere læsestof vil blive leveret i løbet af kurset
Sidst opdateret
28. maj, 2021