Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at sætte de studerende i stand til at
at designe, gennemføre og evaluere et innovationsforløb rettet mod
fremtidens grønne, digitale og sammenkoblede energisystem under
samarbejde med interne og eksterne aktører.
Den studerende sættes i stand til at strukturere
innovationsprocesser, som sammen med de faglige kompetencer
indenfor bæredygtig energi anvendes på en udvalgt case. Den
studerende trænes i at identificere og analysere problemstillinger,
strukturere innovationsprocessen, arbejde med bæredygtige
energiløsninger, formidle resultater og sikre værdiskabelse blandt
andet gennem løbende interaktion med forskellige aktører.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende innovationsprocesser og forstå deres potentiale
indenfor energirelaterede problemstillinger
- Vælge og anvende passende redskaber til proces og
problemløsning
- Analysere realistiske energiteknologiske problemstillinger
- Designe en løsningsorienteret proces, som sikrer passende
interaktion med relevante interessenter
- Anvende den energitekniske faglighed til at udvikle en
løsning
- Forholde sig til realiserbarheden og forretningsmodellen
herunder inkludere rammebetingelser af økonomisk, samfunds- og
miljømæssig karakter
- Formidle resultater på passende vis overfor udvalgte
interessenter og inkludere feedback i det videre arbejde
- Analysere proces og den endelig løsning og reflektere over
brugen af innovationsprocessen som arbejdsmetode
Kursusindhold
Indledningsvis lærer de studerende om innovationsprocessen og
relaterede værktøjer. Dette sker gennem undervisning og praktiske
øvelser, hvor processen og værktøjerne anvendes på en eller flere
specifikke, afgrænsede cases.
Der gennemføres derefter et sammenhængende innovationsforløb i fire
faser, hvor den tillærte teori anvendes i praksis. Projektet
gennemføres i grupper. Gruppedannelsen sker struktureret baseret på
de studerendes profiler og kompetencer. Foruden arbejdet med egen
case indebærer gruppearbejdet også løbende peer feedback på de
andre gruppers arbejde.
Som introduktion til første undersøgelsesfase vil interne og
eksterne indlægsholdere fra energiselskaber, industri og/eller
myndigheder præsentere aktuelle problemstillinger knyttet til
fremtidens grønne, digitale og sammenkoblede energisystem. Under
anvendelse af de lærte metoder undersøges forskellige
problemstillinger med henblik på at afsøge en bred vifte af behov,
problemer og muligheder. Hypoteser og problemstillinger undersøges
baseret på tilgængelige informationskilder og interne/eksterne
kontakter.
I afgrænsningsfasen (fase 2) analyseres og syntetiseres en
kombination af ideer eller retninger identificeret under
undersøgelsesfasen i en opgavebeskrivelse indeholdende aktiviteter
relateret til udviklingen af et nyt energiteknologisk produkt eller
ny energiteknologisk service.
Fase 3 er udviklingsfasen. Her udvikles idéer, som skal løse det
problem eller behov, der er identificeret i afgrænsningsfasen. Der
anvendte strukturerede designmetoder til at udvikle løsningerne.
I fase 4 konvergerer innovationsarbejdet i et endelige koncept, som
ideelt afprøves på en relevant modtagergruppe. Resultat er således
et produkt eller service, der løser problemet identificeret under
afgrænsningsfasen.
Produktet fra innovationsprocessen rapporteres ved en mundtlig
fremlæggelse. Der udarbejdes afslutningsvis en selvevaluering der
reflekterer over den gennemførte proces og de anvendte metoder og
værktøjer.
Der kan være mulighed for at arbejde videre med de identificerede
innovative energiløsninger i et efterfølgende bachelorprojekt. Det
forventes, at grupperne deltager i Grøn Dyst på DTU med det
udviklede produkt, ligesom der kan gives hjælp omkring
entreprenørskab, hvis man ønsker at bringe ens idé videre til en
startup.
Bemærkninger
Begrænset antal pladser. Studerende på Bæredygtigt energidesign har
første prioritet. Evt. ekstra pladser fordeles ved lodtrækning.
Sidst opdateret
22. april, 2021