31715 Innovative energiløsninger

2021/2022

Undervisningen i januar 2021 vil blive afholdt på campus.
Kursets første del gennemføres i 3-ugersperioden januar (5 ECTS). Anden del gennemføres i de første 4 uger af forårssemestret udenfor skemamodulet (5 ECTS).
Kursusinformation
Innovative energy solutions
Dansk
10
Bachelor
Januar og Forår
Campus Lyngby
Forelæsninger, workshops, gruppearbejde på cases.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , intern bedømmelse
62990/62999
31776.42005
Maksimum: 45
Jacob Østergaard , Lyngby Campus, Bygning 325, Tlf. (+45) 4525 3501 , jaos@dtu.dk
Christoffer Greisen (Primær kontaktperson)
Frida Frost , ffrost@dtu.dk
31 Institut for Elektroteknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at sætte de studerende i stand til at at designe, gennemføre og evaluere et innovationsforløb rettet mod fremtidens grønne, digitale og sammenkoblede energisystem under samarbejde med interne og eksterne aktører.
Den studerende sættes i stand til at strukturere innovationsprocesser, som sammen med de faglige kompetencer indenfor bæredygtig energi anvendes på en udvalgt case. Den studerende trænes i at identificere og analysere problemstillinger, strukturere innovationsprocessen, arbejde med bæredygtige energiløsninger, formidle resultater og sikre værdiskabelse blandt andet gennem løbende interaktion med forskellige aktører.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende innovationsprocesser og forstå deres potentiale indenfor energirelaterede problemstillinger
  • Vælge og anvende passende redskaber til proces og problemløsning
  • Analysere realistiske energiteknologiske problemstillinger
  • Designe en løsningsorienteret proces, som sikrer passende interaktion med relevante interessenter
  • Anvende den energitekniske faglighed til at udvikle en løsning
  • Forholde sig til realiserbarheden og forretningsmodellen herunder inkludere rammebetingelser af økonomisk, samfunds- og miljømæssig karakter
  • Formidle resultater på passende vis overfor udvalgte interessenter og inkludere feedback i det videre arbejde
  • Analysere proces og den endelig løsning og reflektere over brugen af innovationsprocessen som arbejdsmetode
Kursusindhold
Indledningsvis lærer de studerende om innovationsprocessen og relaterede værktøjer. Dette sker gennem undervisning og praktiske øvelser, hvor processen og værktøjerne anvendes på en eller flere specifikke, afgrænsede cases.

Der gennemføres derefter et sammenhængende innovationsforløb i fire faser, hvor den tillærte teori anvendes i praksis. Projektet gennemføres i grupper. Gruppedannelsen sker struktureret baseret på de studerendes profiler og kompetencer. Foruden arbejdet med egen case indebærer gruppearbejdet også løbende peer feedback på de andre gruppers arbejde.

Som introduktion til første undersøgelsesfase vil interne og eksterne indlægsholdere fra energiselskaber, industri og/eller myndigheder præsentere aktuelle problemstillinger knyttet til fremtidens grønne, digitale og sammenkoblede energisystem. Under anvendelse af de lærte metoder undersøges forskellige problemstillinger med henblik på at afsøge en bred vifte af behov, problemer og muligheder. Hypoteser og problemstillinger undersøges baseret på tilgængelige informationskilder og interne/eksterne kontakter.

I afgrænsningsfasen (fase 2) analyseres og syntetiseres en kombination af ideer eller retninger identificeret under undersøgelsesfasen i en opgavebeskrivelse indeholdende aktiviteter relateret til udviklingen af et nyt energiteknologisk produkt eller ny energiteknologisk service.

Fase 3 er udviklingsfasen. Her udvikles idéer, som skal løse det problem eller behov, der er identificeret i afgrænsningsfasen. Der anvendte strukturerede designmetoder til at udvikle løsningerne.

I fase 4 konvergerer innovationsarbejdet i et endelige koncept, som ideelt afprøves på en relevant modtagergruppe. Resultat er således et produkt eller service, der løser problemet identificeret under afgrænsningsfasen.

Produktet fra innovationsprocessen rapporteres ved en mundtlig fremlæggelse. Der udarbejdes afslutningsvis en selvevaluering der reflekterer over den gennemførte proces og de anvendte metoder og værktøjer.

Der kan være mulighed for at arbejde videre med de identificerede innovative energiløsninger i et efterfølgende bachelorprojekt. Det forventes, at grupperne deltager i Grøn Dyst på DTU med det udviklede produkt, ligesom der kan gives hjælp omkring entreprenørskab, hvis man ønsker at bringe ens idé videre til en startup.
Bemærkninger
Begrænset antal pladser. Studerende på Bæredygtigt energidesign har første prioritet. Evt. ekstra pladser fordeles ved lodtrækning.
Sidst opdateret
22. april, 2021