31375 Playware teknologi - programmering af app-kontrol af legende indlejret system

2021/2022

Kursusinformation
Playware technology - programming app control of playful embedded system
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
F1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser
13-uger
F1B
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
- individuel skriftlig rapport
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Programmeringserfaring i C/C++/Java, svarende til 31388, 31371, 02101, eller 02131, er essentielt for at følge kurset.
Henrik Hautop Lund , Lyngby Campus, Bygning 326, Tlf. (+45) 4525 3929 , hhalu@dtu.dk
31 Institut for Elektroteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets formål er at introducere grundlæggende principper og værktøjer for udvikling af playware systemer bestående af intelligent hardware og software, samt opbygge en forståelse af disse playware systemers anvendelse baseret på menneske-maskine interaktion samt menneske-robot interaktion.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare udviklingen af playware over de seneste 30 år
  • Forklare forskellen på klassisk og moderne kunstig intelligens
  • Benytte principper for adfærdsbaserede systemer og implementere tilhørende algoritmer i playware systemer
  • Forklare principper for distribueret processering og emergens
  • Integrere viden om leg og interaktion i syntese
  • Analysere og forstå udfordringer i menneske-maskine interaktion og menneske-robot interaktion
  • Designe og implementere playware systemer, herunder programmering af app samspil med embedded system
  • Forklare adaptivitet og implementeringer af adaptivitet i playware
Kursusindhold
Kurset giver med en række forelæsninger introduktion til entertainment og educational robotics, playware, adaptive teknikker, kropslig kunstig intelligens, hardware og software adaptivitet, modularitet, distribueret processering, tangible interfaces, menneske-maskine interaktion, interaktionsdesign, leg og legedynamikker. Øvelsesdelen belyser disse områder ved introducerende projektarbejde med programmering af samspil mellem apps og embedded system, og en projektopgave på problemstillinger fra playware systemer til børns leg og læring, sport, musik og rehabilitering.
Bemærkninger
Ved overtegning prioriteres Elektrokandidat-studerende, og blandt disse gives første prioritet til de, der har bestået 31385.

E-learning anvendes i form af web-based tools og digital eksamen.
Sidst opdateret
22. april, 2021