Overordnede kursusmål
Kurset søger, med udgangspunkt i et projekt inden for kemi eller
kemiteknik, at give de studerende et indblik i den innovative
proces fra ideskabelse til produkt, samt at blive i stand til at
udføre en kvalificeret informationssøgning og at formidle dette
arbejde både mundtligt og skriftligt. De udbudte projekter vil
derfor fokusere på konkrete emner af samfundsmæssig eller
kommerciel interesse, som kan løses ved hjælp af en kemisk eller
kemiteknisk forståelse. De studerende skal i grupper på 3-6
personer finde den litteratur (tidsskriftartikler, patenter, bøger,
PhD-afhandlinger og konferencebidrag), der beskriver den
forskningsmæssige front inden for det givne emne og samtidigt holde
dette op mod en beskrivelse af den aktuelle teknologiske
state-of-the-art på området. Herudfra skal det vurderes, hvilke
løsninger som er teknologisk mulige. I den diskuterende og
konkluderende fase af projektet er de studerendes egne forslag til
yderligere udbygning af løsningsmodeller meget velkomne som
personlige innovative aspekter i fagprojektet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Finde primær og secondær kemisk litteratur med relevante
databaser.
- Udføre en professionel litteratursøgning på et
teknisk/naturvidenskabeligt kemisk emne.
- Udvælge de væsentligste informationer fra et større
litteraturmateriale.
- Identificere de centrale begreber indenfor innovation
- Kunne reflektere over forretningsmulighederne i innovative
ideer indenfor for det kemiske og kemitekniske område.
- Organisere samarbejdet om informationssøgning og skabe
sammenhæng i en rapport med flere forfattere.
- Skrive en velstruktureret og veldokumenteret
teknisk/naturvidenskabelig rapport i overensstemmelse med de
overordnede kursusmål.
- Gennemføre en klar og velillustreret mundtlig
fremlæggelse.
Kursusindhold
Projektets indhold vælges af de studerende (i grupper på 3-6
personer) ud fra et katalog med forslag til emner. Med udgangspunkt
i projektarbejdet opnås viden om: Den innovative proces,
forretningspotentiale i ideer indenfor for det kemiske og
kemitekniske område, litteratursøgning i databaser og udvælgelse af
relevant litteratur, samt skriftlig som mundtlig rapportering af et
teknisk/naturvidenskabeligt arbejde. I løbet af projektperiode vil
der, i form af klasseundervisning, blive givet en introduktion til
litteratursøgning samt til den innovative proces.
Bemærkninger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode. Eksamen aftales
individuelt med projektvejlederen.
Sidst opdateret
22. april, 2021