23272 Risikoanalyse i fødevaresikkerhed

2021/2022

Kursusinformation
Risk analysis in food safety
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
Konfrontationstimerne vil bruges på at diskutere forskellige områder og eksempler (50%) og projekt arbejde med udgangspunkt i cases der gives af underviser (50%). Videos af forelæsninger vil bruges til forberedelse for konfrontationstimerne
13-uger
E3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 10
Per Håkan Vigre , Lyngby Campus, Bygning 204 , hvig@food.dtu.dk
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset giver de studerende en tværfaglig tilgangsmåde til risikoanalyse, med hovedvægt på risikovurdering i forbindelse med fødevaresikkerhed.

Kursusdeltager vil ved afslutning af kurset i) have bred kendskab til hvordan man gennemfører kemisk og mikrobiologisk risikovurdering, ii) kunne vurdere hvordan forskellige datakilder kan bruges til at vurdere risikoen for konsumenten, iii) være i stand til at identificere kilder til usikkerheder samt hvordan disse usikkerheder integreres i risikovurderinger, samt iv) kunne fortolke resultat fra risikovurderinger med formål at beslutte hvordan en risiko skal håndteres.

Læringsmålet i kurset er at de studerende lærer sig at arbejde med metoder og værktøj der bruges indenfor risiko vurdering relateret til fødevaresikkerhed. De studerende, vil gennem aktivt arbejde i grupper, erhverve sig viden til de forskellige metoderne indenfor risiko analyse. Dermed vil de kunne forstå styrker og svagheder i risiko vurderinger og være i stand til at deltage i risiko vurderinger og risiko analyser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
Kursusindhold
The course provides a multi-disciplinary approach to risk analysis in food safety, which is widely recognized as the fundamental methodology that should support the development of food safety standards. It is a structured, systematic process that examines the potential adverse health effects consequential to a hazard or condition of a food and develops options for mitigating that risk.
Risk assessment cases from microbial and chemical food safety will be the main focus, but risk management and decision making, risk communication.

In the course, groups of 3-4 persons will be formed by the the teacher, and each group will select a case given by the teachers (e.g. Listeria in smoked salmon and lead in fish) on which they will perform a risk assessment and identify the required data. On the basis of the risk assessment, they will provide proposals for prevention and control strategies.

During the course, the students have one assignment in microbiological risk assessment and one in chemical risk assessment. The assignments are that the student performs written reviews of two risk assessments that has been performed.
Litteraturhenvisninger
undervisningsmateriale gøres tilgængeligt undervejs i kursus. Der skal ikke købes nogen bog
Bemærkninger
For at den studerende skal kunne bruge samtlige softwares i kurset skal de medbringe en bærbar computer med Windows.
Sidst opdateret
19. april, 2021