23220 Fødevaremikrobiologi

2021/2022

Kurset afholdes ikke i efteråret 2021
Kursusinformation
Food microbiology
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
E3B (fre 13-17)
4-timers studenteroplæg, inklusiv gruppearbejde.
Campus Lyngby
Aktiv deltagelse gennem Problembaseret Læring, studenteroplæg og -slides, eksterne oplæg, videoklips, teoretiske øvelser, casestudier fra det virkelige liv, rapportskrivning.
13-uger
E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Mundligt sluteksamen, bedømmelser af grupperapport(er) og studenteroplæg undervejs. Den individuelle mundtlig eksamen tager udgangspunkt i de opstillede læringsmål (2/3 del), samt skriftlig rapport (1/3 del).
15-30 min
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
23924
27002 eller 27008 , Biovidenskab
Minimum 10
Timothy John Hobley , Lyngby Campus, Bygning 222, Tlf. (+45) 4525 2706 , tjho@food.dtu.dk
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende et grundlæggende kendskab til mikroorganismer i fødevarer, herunder sygdomsfremkaldende mikroorganismer, dem der er fordærvende, og de nyttige som anvendes til f.eks. fermentering af fødevarer. Kurset giver studerende bedre forudsætninger for at gennemføre kandidatuddannelse i Fødevareteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive tilblivelse og evolutionen af mikroorganismer som en del af livet på jorden, definere hovedgrupperne af mikroorganismer i fødevarer: de gode, de onde og de grusomme. (Universet).
  • Diskutere grundlæggende faktorer for bakterievækst, overlevelse og reproduktion, samt relatere betydningen af fødevarernes egenskaber til vækst af forskellige typer af mikroorganismer. (Vækst).
  • Eksaminere og vælge de hurtigmetoder der egner sig bedst til en given situation.
  • Beskrive de strategier, som mikroorganismer bruger til at overleve i vores fødevarer. (Overlevelse).
  • Udlede principperne bag klassisk og molekylærbiologiske påvisningsmetoder (Laboratoriemetoder).
  • Argumentere for de begivenheder der ender med zoonotiske infektioner, klassificere de mest relevante patogener (sygdomsfremkaldende) mikroorganismer og fordærvelsesbakterier i fødevarer, og relatere patogenesen til fødevareforgiftning. (Zoonoser)
  • Gennemgang af hvordan mennesket gennem tusinder af år har udnyttet mikroorganismer til at forlænge og forbedre fødevarernes holdbarhed, smag og næringsindhold. (De gode bakterier).
  • Reflektere på udviklingen gennem tiderne om den måde vi producerer og transporterer fødevarer i relation til folkesundhed, madspil, økologi, miljøbelastning, global opvarmning, klimabelastning, vegetarkost, lokalproduktion, socialt ansvarlighed, og bæredygtighed. (Fødevarehandel).
Kursusindhold
Kurset vil give et grundlæggende viden om den fascinerende måde mikroorganismer blander sig i vores mad for at bruge nogle af de samme næringsmidler, som vores krop skal have, til at overleve og reproducere sig. Studerende vil gennem egne præsentationer, videoklips, spil og gruppeøvelser få en forståelse for forskellige bakteriers strategier for at overleve varmebehandling, salt og syreindhold i maden. Deltagerne vil lære om fødevareforgiftning og hvordan maden bliver kontamineret, krydskontamineret og re-kontamineret. Fødevareindustrien vil fortælle om, hvordan man benytter forskellige bakteriekulturer til at udvikle nye fødevarer, sundhedsfremmende produkter og mad med bedre smag og kvalitet. Kurset vil give et generelt kendskab til både klassiske og molekylære metoder til at opdyrke specifikke mikroorganismer, identificere dem og analysere deres genetiske egenskaber. Endvidere vil brug af gruppearbejde løse nogle teoretiske opgaver. Under kurset skal hver studerende selv fremlægge lærebogen. Der udarbejdes skriftlige rapporter over udvalgte og interessante emner, samt der trænes i mundtlig formidling. Kurset vil være interaktivt, forudsætter studerendes engagement, motivere til refleksion, foretage en løbende evaluering for at sikre en fortløbende læring.
Litteraturhenvisninger
Food Microbiology: An Introduction (K. R. Matthews, m.fl.) 4. udgave, 2017. ASM Press.
Sidst opdateret
27. april, 2021