Overordnede kursusmål
At opnå teoretisk viden og praktiske færdigheder inden for et
afgrænset sundhedsfagligt område ved deltagelse i superviserede
studiegrupper. Deltagerne får herigennem mulighed for at
videreudbygge kompetencer erhvervet i kursusarbejde eller
alternativt at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for
emner med stor forskningsaktivitet men lidt eller ingen formel
undervisningsaktivitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Demonstrere kendskab til ingeniørfagets informationsstrukturer
og fagrelevante informationskilder og udføre relevant og kritisk
informationssøgning.
- Selvstændigt tilegne sig ny viden, fortolke evidens objektivt,
identificere relevante argumenter, analysere og evaluere
alternative synspunkter, drage berettigede og logiske konklusioner,
forklare og begrunde resultater og procedurer, begrunde antagelser,
beslutninger og fortolkninger og objektivt følge evidens og logisk
ræsonnement.
- Beherske en teknisk fagterminologi på både dansk og engelsk og
benytte denne i et formidlingsperspektiv på begge sprog.
- Formidle i skrift og tale om tekniske og sundhedsvidenskabelige
emner. Herunder beherske sprog og kommunikationsværktøjer,
strukturere indhold i henhold til norm, i fortrolig grad gøre
anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og
standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og
kildeoplysninger og udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af
kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer
- Bidrage til teknisk problemløsning gennem projektarbejde på
egen hånd såvel som i samarbejde med andre. Herunder koordinere
teamwork, udfærdige teamkontrakter og evaluere og udvikle
teamprocesser.
- Opnå indsigt, på et kompetent niveau, i et komplekst
sundhedsteknologisk system eller problemstilling ved at analysere
sammenhænge, funktioner, strukturer og processer, og med
udgangspunkt i en system- eller problemanalyse fremstille
diagrammer til illustration af systemets eller problemstillingens
parametre, variable og randbetingelser.
- Opstille hypoteser for cause-effect sammenhænge. Herunder
rangere systemets eller problemstillingens parametre og
tilstandsvariable ud fra deres grad af indvirkning og, hvor
relevant, opstille modeller til prædiktion af udvalgte
systemtilstande.
- Med udgangspunkt i en model, designe og udføre cause-effect
analyser til karakterisering af systemprocesser og bestemmelse af
transitioner i systemtilstande samt rangere effekten af
påvirkninger ud fra et bredt spektrum af opstillede kriterier, så
som effektivitet, robusthed, sikkerhed, økonomi og
bæredygtighed.
- Anvende generel viden om teknologiens rolle i forhold til
bæredygtighed og dens betydning for fremtidens ingeniørfaglige
løsninger.
- Kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde
egnede teknologiske løsninger, og se dem i en samfundsmæssig
kontekst.
- Emnespecifikt læringsmål 1. Defineret i
projektbeskrivelsen.
- Emnespecifikt læringsmål 2. Defineret i
projektbeskrivelsen.
Kursusindhold
Hvert år opdateres en emneliste med projektforslag fra forskellige
forskningsgrupper. De deltagende forskergrupper stiller en
projektvejleder til rådighed, som superviserer studiegruppens
læring og projektarbejde. Deltagerne fordeles i studiegrupper på de
respektive projekter baseret på en prioriteret ønskeliste.
Studiegrupperne udvælger i samarbejde med projektvejlederen egnet
læsematerialer og tilegner sig viden om emnet i en formaliseret
læsegruppe, hvor man på skift fremlægger og diskuterer emner med
hinanden.
Studiegrupperne udfærdiger arbejdsplaner, tidsplaner og
samarbejdskontrakter og udfører et stykke praktisk ingeniørarbejde
relateret til projektemnet.
Studiegruppens arbejde beskrives og præsenteres på én af flere
mulige måder: rapport, videodokumentar, mundtlig præsentation.
Bemærkninger
Når det er muligt, bør de foreslåede projekter fungere som et
pilotprojekt for et efterfølgende bachelorprojekt.
Projektemner vil blive opdateret løbende på DTU Learn under
Discover Medicin og Teknologi.
Sidst opdateret
29. april, 2021