Overordnede kursusmål
At udvikle den studerendes selvlæringsevner samt at øge kendskabet
til aktuel litteratur inden for den studerendes ph.d.-projekts
fagområde og relaterede områder. Kursets formål er desuden at
forbedre den studerendes videnskabelige kommunikationsformåen samt
at fremme diskussioner om ”varme emner” inden for
forskningsområdet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- præsentere, diskutere og evaluere "varme" emner i
tidsskriftsartikler
- præsentere og evaluere moderne begreber/koncepter i auditive
modeller
- forstå de perceptuelle konsekvencer af forskellige typer
høretab
- karakterisere state-of-the-art høreopfattelsens eksperimentelle
målemetoder
- diskutere forskellige objektive metoder til at måle
hørefunktionen, som f. eks. otoakustiske emissioner, "auditory
evoked potentials og imaging (fMRI)
- evaluere kodningsprincipper og kompensationsstrategier i
moderne høreapparater og cochlear implants
- forstå hørebarhedens, frekvensselektivitetens og den temporale
signalbehandlings rolle for tale- og melodigenkendelse i stilhed og
i støjfyldte omgivelser
- diskutere audio-visuel informationsintegration i
taleopfattelse
Kursusindhold
Kurset behandler aktuelle ideer i teoretisk og eksperimentel
høreforskning, inklusive emner relateret til modeller af hørelsen,
cochleare transformationer, optagelses- og genereringssteknikker
for ”auditory evoked-potentials” og otoakustiske emissioner,
perceptuelle implikationer af høreskade, taleopfattelse, signal
detektion i komplekse lydmiljøer, hørelsens neurale korrelater,
tekniske og kliniske anvendelser af auditive modeller,
retningsbestemt hørelse samt signalbehandlingsprincipper for
høreapparater og cochleære implantater.
Hver deltager afholder to mundtlige foredrag i løbet af
kursusåret. Det ene resumérer og diskuterer formål, metoder og
nøgleresultater i udvalgte nyligt publicerede artikler fra
højtprofilerede internationale tidsskrifter med vægt på
resultaternes konsekvens for fremtidig forskning.
Det andet foredrag fokuseres om den enkelte phd-studerendes eget
emneområde.
Derudover kræves en skriftlig rapport om præsentationerne samt
relevante diskussioner.
Den studerende skal følge mindst 70% af kursets præsentationer.
Foredragene og rapporten afholdes/afleveres løbende og udgør
bedømmelsesgrundlaget.
Sidst opdateret
19. maj, 2022