11953 Baggrund for architectural engineering 1

2021/2022

Kursusinformation
Theory and Practice of Architectural Engineering 1
Dansk
5
Diplomingeniør
F5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsning, klasseundervisning/​seminar, gruppearbejde, ekskursioner
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
11915
11915
er målrettet diplom bygningsdesign
0
Lotte Marianne Bjerregaard Jensen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1682 , lbje@dtu.dk
Lotte Bjerregaard Jensen , lbj@byg.dtu.dk
11 Institut for Byggeri og Anlæg
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Viden fra Uddannelsesretningens redskabsfag samt teknologiske fag perspektiveres og anvendes i designprojekter og case studies.
Teknologihistorie, arkitekturteori og arkitekturhistorie, samt videnskabsteori anskues som et designmetodisk reservoir, som kan anvendes i studerendes egne design projekter. Informationssøgning, kommunikation- og rapportskrivning øves.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Genkende vigtigste arkitekturretninger fra det 20. århundrede og benævne vigtigste arkitekturværker og arkitekter fra det 20. århundrede
  • Gengive hovedtræk af byggeteknikkens historie (teknologishistorie) fra 1750 til 2000 og genkende vigtigste ingeniørværker (i teknologihistorisk regi) i perioden 1750-2000
  • Afkode ingeniørmæssige koncepter ud fra værkanalyse og litteratur og præsentere det i model og rapport.
  • Afkode arkitektoniske koncepter og præsentere dem i model og rapportform.
  • Forstå en eksisterende bygnings arkitektoniske, kontekstuelle og konstruktionsmæssige ideer og demonstrere det i en model og i en rapport.
  • Genkalde sig fundamentale videnskabsteoretiske principper, samt grundlæggende regler for rapportskrivning og litteratursøgning
  • Konstruere en arkitekturmodel ud fra konstruktionstegninger (plan, snit og opstalt). Kommunikere et designprincip klart både hvad angår rum og teknik
  • Udlede designprincipper ud fra analyse af et byggemateriale, et konstruktionsprincip og et klima/energi princip
  • Designe på baggrund af et designprincip.
  • kendskab til eksperimentelt arbejde
  • kende fagets informationsstrukturer og bruge fagrelevante informationskilder og opstille en litteraturliste på korrekt form
  • overskue og prioritere mange opgaver
Kursusindhold
Kurset er opdelt i flere øvelses forløb, som alle indeholder både en analysedel og et designprojekt
Arkitekturhistorie/​arkitekturteori
Tektonik/byggeskik
Architectural Engineering som design tradition
Vejledning ved tegnebordene (+forelæsninger) udgør undervisningen i at kunne arbejde med koncepter og design.
Studerende vejledes i at bruge gruppearbejde aktivt og effektivt både i forhold til at diskutere og forstå viden og i forhold til at designe.
Mundtlige offentlige præsentationer og gennemgange af designprojekter og rapporter er en central undervisningssituation.
Ekskursioner konkretiserer forelæsninger og studerendes litteraturstudier.
Litteraturhenvisninger
Addis, Bill 3000 years of design engineering
-Colquhoun Alan, Modern Architecture, Oxford 2002, isbn: 0-19-284226-9
-Cornell Elias, Byggnadstekniken, Stockholm 1997, isbn 91-85194-13-1
Sidst opdateret
19. maj, 2021