11451 Vejbefæstelsesmekanik

2021/2022

Tidligere kursusnavn: Vejbefæstelser
Kursusinformation
Pavement mechanics
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, diskussion, øvelser og projektarbejde.
13-uger
Ingen eksamen, Eksamensdatoen for E1B indikerer deadline for den afsluttende projektopgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Projektopgaver (6*15%) og små hjemmeopgaver (10*1%) vil gives i løbet af semesteret.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
11450 , Bemærk venligst, at avancerede mekanikbegreber introduceres og anvendes i dette kursus; dvs. at det er bedst egnet for studerende, der er interesserede i analytisk arbejde. Nogle kodningsevner er nødvendige for udførelse af ​​opgaverne.
Minimum 10
Eyal Levenberg , Tlf. (+45) 4525 1907 , eylev@dtu.dk
11 Institut for Byggeri og Anlæg
http://www.dtu.dk/english/Service/...ublicationquery
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Se den engelske tekst
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opnå bedre forståelse for opførslen af vejbelægninger under brug
  • Identificere konstruktions- og designparametre som påvirker opførslen
  • Beregne det mekaniske respons ved hjælp af klassisk pladeteori
  • Beregne der mekaniske respons ved hjælp af lagdelt elasticitetsteori
  • Identificere almindelige skader i beton-belægninger
  • Udføre inverse analyser af vejbelægningers egenskaber
  • Anvende lineær viskoelastisk teori ved materialekarakterisering
  • Anvende lineær viskoelastisk teori ved strukturel modellering
Kursusindhold
Generel mekanisk baggrund (10%):
(i) Deformation, rotation og tøjning, kompatibilitets ligninger, og spændinger;
(ii) Ligevægtsligninger, lineært elastisk konstitutive ligninger, randværdiproblemer;
Beton-belægninger (45%):
(iii) Introduktion og terminologi;
(iv) Overblik over processerne ved anlægning;
(v) Mekanikken bag fuldt understøttede plader;
(vi) Betons egenskaber og miljømæssige påvirkninger;
(vii) Fuger – roller, typer, arrangementer, design, forsegling;
(viii) Typiske skader og årsager;
Asfalts-belægninger (45%):
(ix) Lagdelt elastisk halvuendeligt rum: problemformuleringer og løsningsmetoder;
(x) Statisk elastisk FWD tilbageberegning;
(xi) Lineære viskoelastiske solider – Boltzmann superposition;
(xii) Laplace transformation og ”Interconversion”;
(xiii) Frekvensdomæne – dynamisk modul og fasevinkel;
(xiv) Tids-temperatur superposition;
(xv) Spektre og mekaniske analogier;
(xvi) Lagret viskoelastisk halvuendeligt rum.
Litteraturhenvisninger
Barber, J.R. (2004), “Elasticity,” 2nd Edition, Kluwer, Dordrecht.
Delatte, N. (2008), “Concrete Pavement Design, Construction and Performance,” Taylor and Francis, New York.
Huang, Y.H. (2004), “Pavement Analysis and Design,” 2nd Edition, Prentice Hall.
Levenberg, E. (2020), "Pavement Mechanics: Lecture Notes," 1st Edition, ISBN 978-87-972317-0-8.
Pipkin, A.C. (1972), “Lectures on Viscoelastic Theory,” Series on Applied Mathematical Sciences, Volume 7, Springer-Verlag, New York.
Shahin, M.Y. (2006), “Pavement Management for Airports, Roads and Parking Lots,” 2nd Edition, Springer Science, New York.
Tschoegl, N.W. (1989), “The Phenomenological Theory of Linear Viscoelastic Behavior: An Introduction,” Springer-Verlag, Berlin.
Ugural, A.C. (1999), “Stresses in Plates and Shells,” 2nd Edition, WCB/McGraw-Hill;
Yoder, E.J. and Witczak, M.W. (1975), “Principles of Pavement Design,” 2nd Edition, Wiley, New York.

Yderligere læsemateriale samt dele af forelæsningsnoterne vil være tilgængelige på kursushjemmesiden
Sidst opdateret
17. maj, 2021