02369 Software processer og mønstre

2021/2022

Softwareteknologi: 3. semester
IT og Økonomi: 3. semester
Kursusinformation
Software Processes and Patterns
Dansk
5
Diplomingeniør
E1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning og laboratoriearbejde
13-uger
E1B, F1B, Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode / evaluering af rapporter
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Der stilles én obligatorisk projektopgave i 13 ugers perioden som skal afleveres og godkendes. Der er et krav om individualisering af de enkelte afsnit i den afsluttende rapport
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , ekstern censur
02368
(02312/02314).­02313.­((0232702324)/(0232702362)) , Kurset indgår i DTU's CDIO koncept, og samarbejder med kursus 62550 om et fælles projekt Det forudsættes at dette kursus følges samtidig.
Minimum 1 Maksimum: 120
Ekkart Kindler , Lyngby Campus, Bygning 322, Tlf. (+45) 4525 3750 , ekki@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til at udvikle software efter agile udviklingsmetoder i et konkret projekt, der defineres i samarbejde med eksterne produkt ejere. Endvidere at give den studerende et overblik over gængse designmønstre og deres anvendelser. Den studerende lærer at arbejde med en leverance styret agil process model, hvor vurdering af risici samt værdi for kunden er i fokus.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive principper i agile udviklingsmetoder og kategorisere disse
  • Udvikle software i praksis efter SCRUM metoden
  • Anvende et agilt projektstyringsværktøj
  • Anvende risikoanalyse
  • Identificere og forklare softwarearkitektur, herunder designmønstre
  • Anvendelse af en bred vifte af design mønstre
  • Anvende tilstands- og aktivitetsdiagrammer
  • Udarbejde en rapport, der dokumenterer og vurderer et projekts leverancer
  • Indgå som et fuldgyldigt medlem i en projektgruppe (projektkontrakt)
Kursusindhold
Tilstands- og aktivitetsdiagrammer
Agile udviklingsmetoder
User stories
Extreme programmering (XP)
Agil estimationsprincipper
Scrum
Risikoanalyse.
Designmønstre
Litteraturhenvisninger
Oplyses via Campus Net
Bemærkninger
Kurset består af en kombineret teori/​​øvelsesperiode og en projektperiode.
Deltagerne inddeles i samme arbejdsgrupper som i 62550, og der arbejdes på samme projekt med fokus på procesdelen
Sidst opdateret
03. november, 2021