02102 Indledende Programmering

2021/2022

Kursusinformation
Introductory Programming
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser.
Øvelserne omfatter løsning af mindre opgaver samt projektarbejde i grupper på 2-3 studerende. Projektarbejdet dokumenteres med rapporter og programmer, som indgår i kursets bedømmelse.
13-uger
F3A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Karakterbedømmelsen foretages som en helhedsvurdering på basis af de afleverede individualiserede rapporter, de implementerede programmer og den skriftlige eksamen
Skriftlig eksamen: 2 timer
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
02101.02160.02312.02314
Jørgen Villadsen , Lyngby Campus, Bygning 322, Tlf. (+45) 4525 3733 , jovi@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At tilegne sig forståelse af basale begreber for imperative og objekt-orienterede programmeringssprog.
At kunne udtrykke disse begreber med anvendelse af gængse imperative og objekt-orienterede programmeringssprog.
At kunne udvikle mindre programmer og kunne dokumentere det udførte arbejde i en rapport.
At kunne læse og forstå programkode, samt analysere dets opførsel uafhængigt af en implementation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Designe og dokumentere strukturen i imperative og objekt-orienterede programmer.
  • Implementere et udarbejdet design.
  • Forstå og anvende programmeringssprogs basale elementer.
  • Vælge og anvende hensigtsmæssige datatyper og datastrukturer.
  • Forstå og anvende programmeringssprogs basale objekt-orienterede funktionaliteter.
  • Genkende nogle få, simple designmønstre.
  • Analysere kørslen af et program.
  • Skrive en overskuelig og velstruktureret rapport der dokumenterer alle de centrale aspekter af et programmeringsprojekt.
Kursusindhold
Kurset er bygget op omkring programmeringssproget Java. Følgende emner behandles i kurset:
- typer (primitive typer og referencetyper)
- basale programmeringssprogskonstruktioner (løkker og forgreninger)
- værdier, operatorer og udtryk
- klasser, objekter, felter og metoder
- brug af simple biblioteksklasser
- design af klasser (stærk binding og svag kobling)
- basal fejlhåndtering
- benyttelse af basale funktionaliteter i et gængs udviklingsmiljø

Desuden gives en introduktion til programmeringssproget C:
- datatyper (simple typer og strukturer)
- arrays
- pointere
- funktioner
- dynamisk lagertildeling
- læsning og skrivning af filer
- header-filer
Sidst opdateret
01. juli, 2021