62T26 Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

2020/2021

Center for Videreuddannelse
Valgmodul , IT-Diplomuddannelse
Kursusinformation
Development Methods and Development Processes
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes som enkeltfag
Undervisning én aften om ugen kl.17.00-20.30 over 14 uger. Opstart ultimo januar.
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på IT-Diplomuddannelsen forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Roger Munck-Fairwood , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , romu@dtu.dk
Inge-Lise Salomon (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , isal@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://www.dtu.dk/uddannelse/efteruddannelse
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Modulets hovedformål er at indføre den studerende i systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer. Der gives en indføring i de mest anvendte udviklingsprocesser i industrien samt en indføring i de nyeste udviklingsprocesser.
Der arbejdes med analyse af problemer samt design af objektorienterede systemer samt implementering af disse. Derudover arbejdes der med test og kvalitetssikring af systemer.
Den studerende lærer refleksioner over væsentlige design- og procesbeslutninger i eksamensprojektet, herunder overvejelse af arkitektur. Herunder anvendelse af designmønstre, opdeling af logik og brugergrænseflade.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kende, forstå, forklare og beskrive analyse- og designdiagramtyper (Viden og forståelse)
  • Reflektere over arkitektur og anvendelse af designmønstre (Viden og forståelse)
  • Reflektere over opdeling af logik og brugergrænseflade (Viden og forståelse)
  • Reflektere over eksamensprojektets designforløb i forhold til anvendte processer (Viden og forståelse)
  • Skal have kendskab til relevante videnskabsteoretiske metoder (Viden og forståelse)
  • Anvende fagtermer korrekt (Færdigheder)
  • Beskrive og anvende de nyeste udviklingsmetoder og –processer (Færdigheder)
  • Beskrive metoder og værktøj til test og kvalitetssikring af programmel (software) (Færdigheder)
  • Beskrive planlægning af modul- og accepttest for eksamensprojektet (Færdigheder)
  • Anvende designmønstre (Færdigheder)
  • Analysere brugernes behov, designe og dokumentere solide systemer baseret på objektorienteret tankegang (Færdigheder)
  • Skal kunne analysere det nødvendige valg af teknisk løsning og argumentere for valget (Færdigheder)
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Kompetencer:
• Designe et objektorienteret system ved hjælp af de nyeste diagrammer og processer
• Argumentere for valg og relevans af de anvendte diagrammer
• Omsætte viden og færdigheder inden for udviklingsmetoder og –processer til projektudvikling i en organisation
• Reflektere over væsentlige design- og procesbeslutninger i eksamensprojektet
• Identificere problemstillinger i relation til udvikling af programmel
• Planlægge modul- og accepttest samt anvende metoder og værktøj til test og kvalitetssikring af programmel

Indhold:
• Analyse og design
• Udviklingsmetoder og processer
• Designmønstre
• Arkitektur
• Test og kvalitetssikring
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
07. maj, 2020