62B90 Afgangsprojekt EBA - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse

2020/2021

DTU Diplom
Obligatorisk kursus - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse (EBA)
Kursusinformation
Final Thesis - EBA
Dansk
15
Deltidsdiplom
Kurset udbydes som enkeltfag
Campus Ballerup
2 undervisningsgange, herefter individuel vejledning. Opstart ultimo januar og ultimo august.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Eksaminationen er et mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave. Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende.
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse Ingeniørernes Lederuddannelse. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Victor Lund , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vlun@dtu.dk
Margrethe Gade , margad@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://www.dtu.dk/uddannelse/efteruddannelse
På instituttet
ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig, praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå det videnskabsteoretiske erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
  • Forstå at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser
  • Anvende viden om økonomiske, markedsføringsmæssige, ledelses- og organisationsteorier samt dertilhørende metoder på en reflekteret måde
  • Udvælge og vurdere en eller flere relevante metoder til indsamling af empiri
  • Udvælge relevante teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver
  • Indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag
  • Vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
  • Formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen
  • Formulere et konkret projektformål kort og præcist
  • Konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på
  • Bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag
  • Perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis
Kursusindhold
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation

Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
19. februar, 2021