62437 Videregående mobilapplikationsudvikling m./projekt

2020/2021

Informatik(100)
Henvendt til Softwareteknologi, IT elektronik og IT og Økonomi, men ikke forhåndsgodkendt (man skal spørge sin studieleder). Det samlæses med 62416
Kursusinformation
Advanced Mobile Application Development w./ project
Dansk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Forelæsninger og et større projektarbejde.
Ønsker du ikke at lave et større projektarbejde kan du tilmelde dig 62416 på 5 ECTS.
Du skal afsætte dobbelt så megen tid som ved 5 ECTS kurset. Det er muligt at tage eksamen i januar hvis man ønsker at benytte 3-ugersperioden til projektarbejdet
13-uger
F1B, E1B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
6241662563
62522/62567/62550 , Du har allerede prøvet at udvikle en app (native Android i Java eller iOS i Swift).
Minimum 20 Maksimum: 40
Ian Bridgwood , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , iabr@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At implementere og idriftsætte applikationer til mobile enheder hvis brugergrænseflade og generelle kvalitet lever op til eller overstiger gældende standarder inden for området.

At føre den erfarne udvikler op på professionelt niveau.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere og analysere et designoplæg, og udfærdige en tilsvarende kravsspecifikation (Viden og forståelse)
  • Udfærdige en arkitektur, der fungerer optimalt i samspil med den mobile platform (Viden og forståelse)
  • Implementere en backend/server i skyen eller anvende en eksisterende backend (Færdigheder)
  • Implementere en netværksprotokol med passende caching- og sikkerhedsmekanismer (Færdigheder)
  • Udfærdige og implementere et interaktionsdesign som passer med designparadigmer og -retningslinjer på en konkret mobil platform (Viden og forståelse)
  • Anvende gestaltstøttende animationer og -gesti inden for touch-baserede brugerflader (Viden og forståelse)
  • Udfærdige nødvendig grafik til en app ud fra et designoplæg (Færdigheder)
  • Fremsøge og anvende egnede 3.partsbiblioteker (Færdigheder)
  • Optimere en app til at køre flydende (Færdigheder)
  • Kvalitetssikre en mobilapplikation (Færdigheder)
  • Idriftsætte/​publicere en mobilapplikation og overvåge nedbrud (Færdigheder)
  • Gennemføre et større projektarbejde der involverer nyere strømninger indenfor området (Viden og færdigheder)
Kursusindhold
• Designretningslinjer på førende touch-baserede mobile platforme (iOS, Android)
• Gestus-baserede handlinger og deres implementation
• Implementering og optimering af grafik for flydende visning af animationer og visuel feedback
• Responsivt design - brugerflader der tilpasser sig skærmstørrelsen
• Anvendelse af 3.partsbiblioteker til visuelle og non-visuelle komponenter
• Prototyping og anvendelse af BaaS - Backend as a Service
• Sikkerhed på de mobile platforme - kryptering, herunder HTTPS med certifikat-pinning, obfuskering, de-obfuskering
• Caching af netværkssvar og håndtering af svingende adgang til netværket
• Kvalitetssikring - afprøvning, nedbrudsstatistikker, testrapporter, test af brugervenlighed

Yderligere emner i henhold til deltagerinteresser
Litteraturhenvisninger
Egne noter
Bemærkninger
I afholdelsen benyttes eksempler fra native Android.
Sidst opdateret
04. marts, 2021