62378 VDC Proces og planlægning i Udførelsesfasen - Tilbud og Produktionsstyring

2020/2021

Byggeri, Miljø og Infrastruktur (100)
Byggeri og Infrastruktur : valgfag
Bygningsdesign: valgfag
Kursusinformation
Virtual Design & Construction - Construction Project Management
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Ikke udbudt på grund af bemanding
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser og ekskursion
13-uger
Hvis antallet af studerende på kurset er så stort, at eksamen ikke kan gennemføres på den fastsatte eksamensdag, vil der også blive afholdt eksamen en eller to dage før eller efter den fastsatte eksamensdag. Eksamensplan udarbejdes af den kursus ansvarlige.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
62368
62270
Thomas Winther
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
VDC, Virtual Design & Construction, Lean Construction, Last Planner, LBS - Location Based Scheduling. Med udgangspunkt i en bygge- og anlægsproces præget af stor uforudsigelighed, skal den studerende erhverve sig viden om, og forståelse for, planlægningsprocesserne ved projektstyring og udførelse af byggeri og anlæg. Den studerende skal blive i stand til at registrere, planlægge og løse opgaver i forbindelse med tilbud, projektstyring og byggeledelse. Fokus vil ligge på digitale værktøjer og simulering af byggeprocessen i en Virtual Design and Construction proces – VDC. Arbejdsgrundlaget vil være et digitalt udbudsmateriale. Tilbudsoverslaget er del af kurset, der vil fokusere på andre værktøjer i forbindelse med udførelse og produktionsstyring, bl. a. VICO.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende de bygherrekrav i IKT-bekendtgørelsen som vedrører bygge- og anlægsprocessen fra udbud til og med aflevering
  • Udarbejde organisationsdiagrammer for projektet
  • Udarbejde en plan for sikkerhed og sundhed i sammenhæng med udførelse og procesoptimering
  • Beskrive planlægningsprocesserne ved projektstyring
  • Anvende digitale værktøjer I forbindelse med tilbudsgivning og planlægningsprocesserne ved udførelse af byggeri og anlæg.
  • Udarbejde afleveringsprotokol med fokus på drift information
  • Anvende Kvalitetssikring i udførelsesfasen
  • Beskrive byggeriets samarbejdsformer samt kende konfliktløsningsredskaber
  • Udarbejde det digitale materiale i overensstemmelse med bygherrens krav til digital aflevering
  • Udarbejde procedurer for kvalitetssikring i forbindelse med udførelse
  • Redegøre og anvende metoder i forbindelse med Dataprogression igennem hele projektforløbet
  • Redegøre for gruppens samarbejde i det omfang det er baseret på interaktion med eventuelle udenlandske studerende
Kursusindhold
Formålet med kurset er at udarbejde et tilbud baseret på et fuldt udbudsmateriale af et digitalt udbudt projekt. Den efterfølgende digitale simulering af udførelsesprocessen anvendes til at optimere udførelsesprocesserne yderligere i forhold til særligt ressource styring og leverance.

• Projektweb.
• VDC, Virtual Design and Construction, Produktionssimulering
• Data flow og dataintegration gennem byggesagens faser.
• Lean Construction, Last Planner
• Tilbudskalkulation.
• Økonomi, planlægning og risikostyring.
• Organisation og kommunikation
• Samarbejde og konfliktløsning
• Procesplanlægning og processtyring.
• Bygge- og anlægs logistik.
• Plads-, leverance- og afkaldeplaner.
• Arbejdsmiljøledelse, plan for sikkerhed og sundhed
• Bygherrekrav til digital aflevering.
• Færdiggørelse og mangelafhjælpning.
• Kvalitetssikring i udførelsesfasen
Litteraturhenvisninger
Anlægsteknik 1
Anlægsteknik 2

I øvrigt efter aftale med underviser
Bemærkninger
Undervisningen vil foregå på dansk, hvis der kun er dansktalende til stede.
Kurset tager afsæt i den digitale produktionssimulering. Bedømmelsen sker på grundlag af kursus arbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold. Kursus opgaver skal være afleveret forud for eksamen.For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund, samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Sidst opdateret
19. november, 2020