62249 Tværdisciplinært udviklingsprojekt

2020/2021

Kurset er primært for diplomingeniøruddannelsen i eksport og teknologi på 8. semester
Kursusinformation
Interdisciplinary development project
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes først i juni 2022
Campus Ballerup
Kurset er baseret på gruppearbejde, der suppleres med klasseundervisning og workshops.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnet formål er, at give de studerende forudsætningerne for efterfølgende at kunne påbegynde deres diplomingeniørprojekt.

Den studerende skal udføre en problemanalyse baseret på et opdrag fra en virksomhed, og derved identificeret et problem. Efterfølgende skal de udføre en analyse og designe et løsningsforslag.

De studerende skal kunne identificere og analysere forretningsmuligheder i relation til en teknologisk udfordring ved anvendelseteorier og metoder tilegnet på de forudgående kurser på uddannelsen. Formålet er at anvende faglighed i virkeligheds- og praksisnære situationer.

Endvidere skal den studerende kunne forholde sig til, hvorledes teknologiske, organisatoriske, markeds-/​kundemæssige og økonomiske fagligheder kan inddrages i løsningen af udfordringen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvælge og anvende modeller inden for økonomi, organisation, markedsføring og teknologi til løsning af et konkret problem.
  • Udføre en problemanalyse, definere et problem og opstille en problemformulering.
  • Udvikle og præsentere et sammenhængende argument fra problemidentifikation til årsag og løsning.
  • Analysere bruger- og kundeadfærd, værdiskabelse og andre relevante faktorer, der påvirker en virksomhed.
  • Identificere og analyser muligheder for forretningsudvikling i relation til teknologisk udvikling.
  • Etablere et teoretisk baseret fundament for problemløsningen ved at kombinere viden fra forskellige fagligheder i forbindelse med analyse og udvikling af en løsning for virksomheden.
  • Anvende fagrelevante informationskilder og udføre relevant og kritisk informationssøgning.
  • Tilegne sig ny viden gennem refleksion og kritisk tankegang med henblik på at forstå og beherske fagområder.
  • Arbejde systematisk og struktureret med dataindsamling og reflektere over kvaliteten af de indsamlede data.
  • Diskutere og anvende FNs verdensmål i relation til løsning.
Kursusindhold
De studerende arbejder i projektgrupper omkring løsning af en given udfordring eller problemstilling fra en virksomhed. Denne udfordring skal analyseres under inddragelse af forskellige fagligheder, og der skal udarbejdes et sammenhængende løsningsforslag, der integrerer de forskellige fagligheder.
Hver gruppe skal aflevere en afsluttende rapport.
Sidst opdateret
16. december, 2020