62230 International Business og digitale services

2020/2021

Informatik(42), Forretningsudvikling(58)
Eksport: 4. semester
Undervisning/vejledning i netværksteori er på engelsk
Kursusinformation
International Business and digital services
Dansk
5
Diplomingeniør
Efterår og Januar
Forår og Juni
Projektarbejdet i 13-ugers perioden er integreret i kurset 62228's og 62229´s undervisning. Det vil sige at der i 3 ugers perioden udelukkende er kursusarbejde, men at projektet starter tidligt i 13 ugersperioden.
Campus Ballerup
Ballerup
Projektarbejde i grupper
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der gives en individuel karakter på baggrund af kvaliteten af - Den studerendes afsnit i projektrapporten - Den studerendes besvarelse af stillede spørgsmål ifm. eksamen - De spørgsmål den studerende stiller ifm. eksamen
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
XIMNIS-U1 og 62193
621946219762190621616217162180.­(62182/62185/62186).­(62192/62185/62196) , Kurserne 62228, 62229, 62194 og 62190 bør læses sideløbende med dette kursus.
Karin Siegumfeldt , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , ksie@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at arbejde med tværfaglige problemstillinger, ud fra en given projektbeskrivelse, med udgangspunkt i de 17 verdensmål.
En kerne kompetence for en Eksportingeniør er at kunne udarbejde en forretningsmodel på eksportmarkedet, hvor der tages højde for valg af markedet og strategi, teknologiske muligheder og krav, økonomiske fordringer og konsekvenser, og sociokulturelle problemstillinger, samt brug af engelsk.
Dette involverer følgende fagområder:
- Digital forretning
- International markedsføring
- International økonomi
- Kulturforståelse og interkulturel kommunikation

Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked.

Sprog (engelsk):
• Afpasse rapportens sprog til formålet
• Anvende korrekt, klart, præcist og læservenligt sprog
• Inkludere korrekte lettilgængelige ordlister omfattende fagspecifikke termer/forkortelser, som forklares på engelsk
• Anføre bibliografi og kilder korrekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde tværfagligt med en selvvalgt problemstilling indenfor de angivne fagområder.
  • Anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, økonomiske, sproglige, kulturelle, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling.
  • Anvende værktøjer i forbindelse med digital forretning
  • At kunne sortere en stor mængde indsamlet materiale og dokumentere projektarbejdets vigtigste resultater så disse fremstår klart og præcist. Samt forholde sig kritisk til resultaterne
  • At opbygge en grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet.
  • Vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.
  • Forholde sig kritisk til andre studerendes materiale og formulere kvalificerede spørgsmål til dette
  • At have grundlæggende kendskab til anvendelse databaser
  • Udarbejde en forretningsmodel der indeholder økonomiske vurderinger.
Kursusindhold
De studerende arbejder sammen i grupper, hvor der udarbejdes en projektrapport på engelsk. Rapporten læses af kursus-vejlederne og en anden projekt-gruppe. Denne anden projekt-gruppe har som opgave sammen med kursus-vejlederne at stille kritiske/​uddybende/​opklarende spørgsmål til projekt-rapporten ved eksamen. (Hver gruppe har altså to opgaver - at skrive en rapport selv - og at læse/stille spørgsmål til en anden gruppes rapport). Se i øvrigt også under Prøveform og Bemærkninger.
Bemærkninger
Formulerede rammer for spørgerunden ifm. peer assessment sikrer, at alle studerende:
1) Modtager spørgsmål inden for alle fagområder og
2) Får lejlighed til at stille spørgsmål inden for alle fagområder
Der er ligeledes formuleret rammer for, hvordan det skal markeres i rapporten hvilke studerende, der har medvirket ved tilblivelsen af hvilke afsnit.
Da tværfagligheden er meget vigtig, er det et krav at alle studerende skal bidrage med afsnit til rapporten inden for alle fire fagområder.
Sidst opdateret
05. maj, 2020