Overordnede kursusmål
Målet er at den studerende skal identificere kompleksiteten
(ændrede forudsætninger) en virksomhed står overfor set i et
markedsførings, økonomisk og kulturelt perspektiv ved eksport på
BtB markedet.
International markedsføring giver metoder til at vurdere
virksomhedens muligheder for eksport på det internationale marked.
Der fokuseres på internationaliserings metoder og strategi, der
skal gøre den studerende i stand til at fortage analyser der danner
baggrund for valg af marked og udvikling af forretningsmodeller.
Dette skal endvidere gøre den studerende i stand til at vurdere
muligheder/begrænsninger på det internationale marked.
At give de studerende grundlæggende viden om nationaløkonomi -
international økonomis indflydelse på virksomheders markeds
muligheder. Sætte dem i stand til at forstå globaliseringens
indflydelse ikke alene på virksomheden, men også på samfundet. At
give de studerende en forståelse for, hvorledes den førte
økonomiske politik direkte påvirker såvel nationer som virksomheder
og disses konkurrenceevne og dermed markeds muligheder.
Målet er, at den studerende har kendskab til, hvordan der kan
ageres kulturelt intelligent i komplekse, internationale og
interkulturelle sammenhænge, fx interkulturelle møder med fx
kunder, leverandører, projektledere, kolleger og ledelse. Endvidere
lægges der vægt på at sætte den studerende i stand til at forstå og
anvende relevante teorier i praksis, samt at forstå betydningen af
eget kulturelle baggrund for den interkulturelle interaktion.
De 17 verdensmål vil indgå i undervisningen i de tre fagområder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de
berørte temaer og begreber inden for international markedsføring,
økonomi og kultur
- Benytte fagterminologi fra international markedsføring,
økonomi, og interkulturel kommunikation korrekt
- Identificere og anvende analytiske modeller inden for
international markedsføring, økonomi og kultur korrekt
- Forklare og relatere brug af teorier inden for international
markedsføring og begrunde anvendelsen i en given kontekst
- Udarbejd strategier for markedsføring på internationale
markeder og vurder konsekvenserne
- Redegøre for de mest almindelige nationaløkonomiske modeller og
nøgletal
- Forklare de overordnede principper omkring kursdannelse og
rentearbitrage, såvel inden for som uden for EU.
- Forklare national- og international økonomis indflydelse på
erhvervsklima og erhvervs-muligheder
- Redegøre for den førte internationale økonomiske politik og
konsekvenserne heraf, herunder konkurrenceevnens betydning
- Forstå og redegøre for akademiske teorier, begreber og
variabler inden for kulturforståelse og interkulturel
kommunikation
- Anvende kulturteorier og –begreber i praksis
- Forstå og analysere forhandlinger, udvælge passende
forhandlingsstrategier samt at forklare og forholde sig til
interkulturelle forhandlingers kompleksitet
Kursusindhold
International markedsføring: formålet er at give den studerende
indsigt og viden om brug af makro- meso- og mikroværktøjer i
forbindelse med international markedsanalyse, samt vurdering af
virksomhedens internationale konkurrenceevne. Fokus vil være på de
enkelte markeder, hvor målet er at vurdere salg og afsætnings
potentialet for virksomheden. Den studerende skal kunne analysere
de enkelte markeder og forholde sig kritisk og konstruktivt til de
muligheder/udfordringer der opstår ved eksport, og derudfra træffe
valg omkring markedets attraktivitet. Fagområder der indgår i
undervisningen er:
- internationalisering
-virksomhedens internationale konkurrenceevne
-markedsudvælgelsesprocessen
-udvikling af forretningsstrategi
Vi vil arbejde med bæredygtighed, innovation, distribution, IP
rettigheder, relations markedsføring og digitalisering hvor, CRM,
databaser, Big Data, IoT, sociale medier og andre relevante
værktøjer indgår.
International økonomi: Den nationale økonomi er rig på konflikter
om, hvad ressourcerne skal bruges til, og hvordan der skal styres;
og hele verden er i forandringens tegn. Den økonomiske teori kan
give de studerende en relevant forståelse for det
beslutningsgrundlag, de politiske valg træffes på. Det nationale
regnskab, herunder BNP, BNI, BVT og BFI gennemgås og i forlængelse
heraf tillige en række makroøkonomiske nøgletal. Konkurrenceevne, i
et internationalt perspektiv, er et centralt emne for forståelsen
af den enkelte virksomheds internationale markedsmuligheder.
FNs 17 verdensmål gennemgås og indgår i en integreret betragtning
om påvirkningen på nationaløkonomiske og politiske forhold.
Metodeovervejelser til brug i projektarbejde inddrages med fokus på
sekundære og primære kilder samt kvantitative og kvalitative
metoder.
Kulturforståelse og interkulturel kommunikation:
Kurset giver en introduktion til de akademiske teorier og begreber
inden for kultur, kulturforståelse, interkulturel kommunikation,
sprogs betydning samt kulturel intelligens. Endvidere gives en
introduktion til forhandling, forhandlingsstrategier og
forhandlingers kompleksitet i et interkulturelt perspektiv.
Undervisningen baseres på praksis, dvs. forståelse, anvendelse og
analyse af konkrete cases, øvelser, forhandlinger, eksperimenter,
marketingkampagner, forhandlinger, videokonferencer el. lign.
Litteraturhenvisninger
Hans Jørgen Biede: Makroøkonomi - videregående uddannelser, 5.
udgave ISBN 9788741272092
Global marketing management, Svend Hollensen SBN13:9781292251806
Kommunikation i internationale virksomheder, Mie Femø Nielsen et
al, Samfundslitteratur, 2016
Bemærkninger
Den mundtlige prøve består af to spørgsmål. Der trækkes lod mellem
International Markedsføring, International økonomi, og
kulturforståelse/interkulturel kommunikation- begge spørgsmål skal
besvares acceptabelt for at bestå eksamen.
Sidst opdateret
18. januar, 2021