62219 Miljø, kemi og produkter

2020/2021

Byggeri, miljø og infrastruktur 85 %
Forretningsudvikling 15%
Eksport 2. semester
Kursusinformation
Environmental science, chemistry and products
Dansk
10
Diplomingeniør
E5A (ons 8-12) og E4B (fre 8-12)
F5A (ons 8-12) og F4B (fre 8-12)
Udover nævnte skemaplacering skal der påregnes en eftermiddag om ugen til holdopdelt værksteds undervisning.
Campus Ballerup
Forelæsninger, klasseundervisning, diskussioner, opgaveløsning, laboratorieøvelser og værkstedsarbejde.
13-uger
E5A, F5A
Skriftlig eksamen
Eksamen ændres som følge af covid-19 til en afløsningsopgave Det er en forudsætning for at deltage i eksamen: - at obligatoriske opgaver, fremlæggelser, laboratorie øvelser og værkstedarbejde er udført og afleveret til den meddelte dato og godkendt af underviseren.
2 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
62165
Gitte Mellemgaard
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af fremlæggelser og teknisk rapportskrivning på engelsk indenfor kursets fagområder.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
At gøre den studerende i stand til at anvende CAD på begynder niveau og omsætte 3D modeller til fysiske modeller og bruge modelfremstilling som en naturlig del af arbejdsprocessen i relevante projektopgaver.
-kunne forstå de navne, begreber og termer der anvendes i teknologiundervisning samt i produktudviklings -og produktionsvirksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Miljø og kemi: - forklare de almindeligste miljøeffekter
  • - beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår og de processer det gennemgår
  • - udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
  • - kunne relatere produkter og produktions forhold til FNs verdensmål
  • Videnskabsteori: - forklare hvordan man etablere pålidelig viden om et produkt livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
  • - redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former for viden, fx hverdagsviden
  • - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og ingeniørfaglige metoder
  • Prototypeværksted: -Få kendskab til prototype fremstillingsprocesser der anvendes i den tidlige fase af produktudvikling under hensyntagen til produktideens tekniske niveau, skala og kompleksitet, herunder: Anvende almindeligt manuelt og elektrisk håndværktøj, 3D printing, laserskæring og CNC fræsning
  • - Anvende CAD programmet SolidWorks, på et grundlæggende niveau, der muliggør at arbejde selvstændigt og eksperimentere videre med programmet.
  • Engelsk : - formidle miljøfaglige og tekniske emner på engelsk
Kursusindhold
Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Miljøvaredeklarationer
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt, ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning, rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Arbejdsmiljø, affald.
Engelsk:
Engelsk som projektsprog
Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden, problemformuleringer, vurdering af datakvalitet.

Model-og prototype værksted: Grundlæggende værksteds færdigheder, CAD tegning (SolidWorks), laserskæring, 3D print, sprøjtestøbning.
Projektforberedende arbejde
Litteraturhenvisninger
Materiale på DTU Learn og internet
Bemærkninger
Bærbar PC og mus skal medbringes til værksteds undervisning
Sidst opdateret
06. april, 2021