62214 Globalisering og interkulturelmarkedsføring

2020/2021

Forretningsudvikling (100%)
KemiTeknik:
Kursusinformation
Globalization and cross-cultural marketing management
Dansk
5
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, cases
13-uger
E3A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
30 minutter inkl. votering
7-trins skala , ekstern censur
62212
62212
62213
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
Lynn Kahle
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk med forretningsudvikling i en global og bæredygtig sammenhæng: både fra et bottom-up og et top-down perspektiv. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af markedsføringsprogrammer
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Formidle et teoretisk funderet overblik over relevante modeller og Business-to-Business anvendelsesmuligheder
  • Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer i en international markedsføringssammenhæng
  • Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold
  • Konstruere modeller for "shared value" (Porter & Kramer) og strategier for bæredygtighed
  • Diskutere professionel forhandling i interkulturelle sammenhænge
  • Forstå forskellige konstellationer for Business-to-Business samarbejde
  • Forstå markeder i udviklingslande
  • Analysere værdikæder og markedsstrategier
  • At arbejde med FNs 17 verdensmål
Kursusindhold
Globalisering: muligheder, udfordringer og strategiske implikationer
Forretningsudvikling i en bæredygtig, “shared value”, sammenhæng
Interessefællesskaber og “design thinking”
Kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn
Kulturelle dimensioner, heriblandt sprogbarrierer, interkulturel kommunikation, forhandling og markedsføringskommunikation
Litteraturhenvisninger
International Business: The New Realities, 4th. relevant. (2017). Cavusgil, Knight & Riesenberger. Pearson Education Limited.
artikler fra relevante tidskrifter
Sidst opdateret
28. maj, 2020