Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne
til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at
arbejde systematisk med forretningsudvikling i en global og
bæredygtig sammenhæng: både fra et bottom-up og et top-down
perspektiv. Den studerende sættes i stand til at se helheder og
fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i
forbindelse med udvikling og implementering af
markedsføringsprogrammer
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Formidle et teoretisk funderet overblik over relevante modeller
og Business-to-Business anvendelsesmuligheder
- Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer i en
international markedsføringssammenhæng
- Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre
og interkulturelle forhold
- Konstruere modeller for "shared value" (Porter &
Kramer) og strategier for bæredygtighed
- Diskutere professionel forhandling i interkulturelle
sammenhænge
- Forstå forskellige konstellationer for Business-to-Business
samarbejde
- Forstå markeder i udviklingslande
- Analysere værdikæder og markedsstrategier
- At arbejde med FNs 17 verdensmål
Kursusindhold
Globalisering: muligheder, udfordringer og strategiske
implikationer
Forretningsudvikling i en bæredygtig, “shared value”, sammenhæng
Interessefællesskaber og “design thinking”
Kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og
nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn
Kulturelle dimensioner, heriblandt sprogbarrierer, interkulturel
kommunikation, forhandling og markedsføringskommunikation
Litteraturhenvisninger
International Business: The New Realities, 4th. relevant. (2017).
Cavusgil, Knight & Riesenberger. Pearson Education Limited.
artikler fra relevante tidskrifter
Sidst opdateret
28. maj, 2020