Overordnede kursusmål
At give de studerende en forståelse for afsætningsøkonomiens
(marketing management) betydning for en virksomhed og hvordan
omgivelserne, nationale og internationale, påvirker virksomheden.
Et vigtigt udbytte af kurset er, at den studerende får en klar
forståelse for de grundlæggende teorier, fagbegreber og metoder.
Herigennem skal den studerende opnå en forståelse for, hvordan de
enkelte modeller kan anvendes til at træffe beslutninger og løse
problemer i en virksomhed. Kurset lægger vægt på forståelsen for
den markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en
virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov, samt
Corporate Social Responsibility (CSR).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvise forståelse for og være i stand til at anvende de
vigtigste begreber, terminologier, metoder og teorier inden for
marketing
- Reflektere over og diskutere betydningen af markedsføring i en
virksomhed
- Udvise forståelse for kundebehov og markedsføring i produkt- og
forretningsudvikling
- Præsentere løsningsforslag til analyse af en konkret
problemstilling ved at anvende fagets teorier og modeller
- Anvende grundlæggende markedsføringsteorier, modeller, og
metoder som input til strategiformulering samt taktiske og
operationelle udfordringer
- Analysere et marked, indenlandsk og international, herunder
konkurrenterne, og på denne baggrund udvælge relevante
markedsføringsstrategier og –aktiviteter
- Anvende markedsføring undersøgelsesmetoder og teknikker
- Forstå og laver problemformuleringer i en forretningsudviklings
kontekst
Kursusindhold
Introduktion til marketing: nøglebegreber og fagterminologi
Analyse af virksomhedens omverden (globale trends, kunder,
konkurrenter, PESTLE)
Distribution, værdikæder, prisfastsættelse
Værdiskabelse og købsadfærd, især B2B
Kernekompetencer og strategi
Interessentanalyse
Relationsmarkedsføring og kommunikation
Problemformulering og metodevalg i produktudvikling
Introduktion til marketingundersøgelsesdesign
Litteraturhenvisninger
Business-To-Business Marketing, 4. udgave. (2017) Brennan et al.
SAGE Publications Ltd.
Sidst opdateret
28. maj, 2020