62171 Afsætningsøkonomi

2020/2021

Forretningsudvikling 100%
Eksport og Teknologi: 1. semester (ny studieplan E18)
Kursusinformation
Marketing Management
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E4B (fre 8-12) og F4B (fre 8-12)
Campus Ballerup
Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser, præsentationer og selvstudie.
13-uger
E4B, F4B, ekstra dage kan forekomme
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
20 minutter per studerende
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
XAØK-U1
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens (marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder. Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en klar forståelse af hvordan modellerne anvendes ved løsning of forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger. Kurset lægger vægt på forståelsen af den markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvise forståelse for de vigtigste begreber, terminologier og teorier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum.
  • Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier, begreber og metoder i afsætningsøkonomi
  • Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling ved anvendelse af fagets teorier og modeller
  • Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en organisation
  • Analysere et marked med henblik på at tilpasse afsætningsfunktionen til dette
  • Udvise forståelse for enkelte modeller og teoriers intentioner og anvendelighed
  • Eksemplificere anvendelsen af afsætningsøkonomiske forhold set i relation til en praktisk problemstilling
  • Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed.
Kursusindhold
Anvendt marketingvidenskab vedrørende:
Virksomhedens handlingsparametre
Analyse af interessenter og virksomhedens omverden
Markedsanalyse
Værdiskabelse
Strategiske planlægning
Forbruger købsadfærd
Industriel købsadfærd
Markedssegmentering, målgrupper og positionering
Produktlivscyklus og portefølieanalyse
Litteraturhenvisninger
Marketing Management, 3rd. ed. (2016) Kotler et al. Pearson Education Ltd.
Bemærkninger
Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på dansk.
Sidst opdateret
14. april, 2020