Overordnede kursusmål
At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens
(marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder.
Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en
klar forståelse af hvordan modellerne anvendes ved løsning of
forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger.
Kurset lægger vægt på forståelsen af den markedsorienterede
tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en virksomhed tager
udgangspunkt i kunderne og deres behov.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvise forståelse for de vigtigste begreber, terminologier og
teorier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum.
- Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier, begreber
og metoder i afsætningsøkonomi
- Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling
ved anvendelse af fagets teorier og modeller
- Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en
organisation
- Analysere et marked med henblik på at tilpasse
afsætningsfunktionen til dette
- Udvise forståelse for enkelte modeller og teoriers intentioner
og anvendelighed
- Eksemplificere anvendelsen af afsætningsøkonomiske forhold set
i relation til en praktisk problemstilling
- Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske
paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed.
Kursusindhold
Anvendt marketingvidenskab vedrørende:
Virksomhedens handlingsparametre
Analyse af interessenter og virksomhedens omverden
Markedsanalyse
Værdiskabelse
Strategiske planlægning
Forbruger købsadfærd
Industriel købsadfærd
Markedssegmentering, målgrupper og positionering
Produktlivscyklus og portefølieanalyse
Litteraturhenvisninger
Marketing Management, 3rd. ed. (2016) Kotler et al. Pearson
Education Ltd.
Bemærkninger
Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på dansk.
Sidst opdateret
14. april, 2020