62046 Physical Computing
2020/2021
Dette kursus erstatter kurset 62044. Dette
kursus var på 10 point. Dette kursus er på 5 point. PI-studerende,
der ønsker dette kursus på 4. semester skal samtidig vælge kurset
62194 Programmering (også 5 point).
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give en basal forståelse af Physical
Computing og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks.
tale, lyd, tryk) kan bruges som input og output i human-machine
interaction scenarier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til
HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
- Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer,
mm.
- Konstruere avancerede interaktive modeller, devices eller
systemer, der anvender mikrocontrollere, som den studerende skal
programmere.
- Prototype et Physical Computing system, der virker
- Evaluere og reflektere over arbejdet fra en teknisk,
fysisk/digital og interaktionsparadigme perspektiv.
- Analysere og relatere dit arbejde i forhold til
State-of-the-art teknologier.
- Programmere styringen af hardware i relevant sprog (C/C++,
Python m.fl.)
- Forstå, implementere og dokumentere testscenarier
- Forstå hvad trådløse teknologier er, hvad de kan bruges til
samt de begrænsninger de enkelte teknologier har.
Kursusindhold
De studerende kommer til at lære fundamental elektronik; hvordan
man tilslutter og programmerer en mikrocontroller, konstruerer
simple kredsløb, mm. for at kunne skabe simple stand-alone
interaktive installationer – med et fokus på, hvordan de kan
understøtte og motivere interaktion mellem mennesker og
computational devices.
Dette vil give den studerende færdigheder til at prototype med nye
interaktive teknologier og udviklingsmiljøer.
Sidst opdateret
22. december, 2020