62046 Physical Computing

2020/2021

Dette kursus erstatter kurset 62044. Dette kursus var på 10 point. Dette kursus er på 5 point. PI-studerende, der ønsker dette kursus på 4. semester skal samtidig vælge kurset 62194 Programmering (også 5 point).
Kursusinformation
Physical Computing
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, praktiske programmeringsøvelser og eksamensprojekt.
13-uger
F4A, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til eksamen, at op til 4 obligatoriske kursusopgaver er afleveret rettidigt og godkendt af den ansvarlige underviser.
7-trins skala , ekstern censur
62044
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Jens Cortsen (Primær kontaktperson) , jenco@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give en basal forståelse af Physical Computing og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks. tale, lyd, tryk) kan bruges som input og output i human-machine interaction scenarier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
  • Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer, mm.
  • Konstruere avancerede interaktive modeller, devices eller systemer, der anvender mikrocontrollere, som den studerende skal programmere.
  • Prototype et Physical Computing system, der virker
  • Evaluere og reflektere over arbejdet fra en teknisk, fysisk/digital og interaktionsparadigme perspektiv.
  • Analysere og relatere dit arbejde i forhold til State-of-the-art teknologier.
  • Programmere styringen af hardware i relevant sprog (C/C++, Python m.fl.)
  • Forstå, implementere og dokumentere testscenarier
  • Forstå hvad trådløse teknologier er, hvad de kan bruges til samt de begrænsninger de enkelte teknologier har.
Kursusindhold
De studerende kommer til at lære fundamental elektronik; hvordan man tilslutter og programmerer en mikrocontroller, konstruerer simple kredsløb, mm. for at kunne skabe simple stand-alone interaktive installationer – med et fokus på, hvordan de kan understøtte og motivere interaktion mellem mennesker og computational devices.
Dette vil give den studerende færdigheder til at prototype med nye interaktive teknologier og udviklingsmiljøer.
Sidst opdateret
22. december, 2020