Overordnede kursusmål
Kurset overordnede mål er at sætte de studerende i stand til såvel
teoretisk som praktisk at problematisere og begrebsafklare samt
konstruktivt at forholde sig til sammenhængen mellem
viden-skabelse, innovation og ledelse, samt at analyserer og
beskrive den organisatoriske kontekst for innovation.
Kurset beskæftiger sig både med den teoretiske baggrund og de
praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.
Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af
innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på
at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at
sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle,
organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er
afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet
at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, det
kulturelle grundlag, den involverede videnskabelse, videndeling og
videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer
som gør innovation værdiskabende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og
teorier inden for vidensledelse og organisationskultur
- Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og
teorier for innovationsprocesser, videnskabelses-processer og
læringsprocesser
- Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og
teorier inden for forandringsledelse
- Den studerende kan, med anvendelse af kvalitative
dataindsamlingsmetoder og analysemetoder gennemføre et case studie
som beskrive og analysere kulturen i en organisation
- Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori,
analyserer og reflekterer over kulturen og bagvedliggende faktorer,
såsom organisations-struktur, aktør-billedet og incitamenter, og
sætte disse i relation til organisationens innovations-praksis
- Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori,
analyserer og reflekterer over sammenhæng mellem en organisations
vidensledelses-strategi og -praksis og de innovative resultater en
organisation opnår
- Den studerende kan reflektere over samfundsmæssig og andre
eksterne forhold og deres sammenhæng med organisations praksis og
strategi for innovations- og vidensledelses
- Den studerende kan syntetiserer og formidle sin samlede
forståelse af den organisatoriske kontekst i en form så det udgør
grundlag for innovation i organisationen
- Den studerende kan omsætte viden og færdigheder i forhold til
innovation og videnledelse inden for rammerne af egne
samarbejdsrelationer
Kursusindhold
Case-præsentationer fra eksterne oplægsholdere,
litteraturpræsentationer og øvelser hvor modeller og koncepter fra
litteraturen anvendes på casene. Der indgår et kvalitativet kultur
studie i en organisation.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Sidst opdateret
05. maj, 2020