62043 Innovations- og videnledelse

2020/2021

DMP(100)
Proces og Innovation: 4.semester
Kurset er obligatorisk for studerende på studieretningen Proces og Innovation på DTU Diplom. Valgfagsstuderende kan undtagelsesvis optages og udelukkende efter direkte aftale med underviseren.
Der er tæt koordinering mellem dette kursus og kurset 62040 'Innovation i en organisatorisk kontekst'. Dette kursus (62043) gennemføres i semesterets første halvdel med 2 ugentlige skemalagte undervisningsdage. Se også 'Skemaplacering'.
Kursusinformation
Managing Innovation and Knowledge Management
Dansk
5
Diplomingeniør
F2B (tors 8-12) og F3A (tirs 8-12)
Kursets 13 undevisningsgange afvikles tirsdag og torsdag formiddag i semesterets første 6 1/2 uge. (Skemaplacering F3A og F2B)
Campus Ballerup
-
Projektarbejde i grupper.
Desuden holdundervisning, workshops, øvelser, eksterne oplæg, oplæg og studenterpræsentationer af litteratur samt feltarbejder. Kurset gennemføres i tæt samspil med semester Projekt P4. Kursets resultat danner grundlag for arbejdet på Projekt P4.
13-uger
F2B, F3A, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Mundtlig gruppe eksamen afholdes som postersession. Der afleveres en kommenteret portfolio, en rapport der uddyber posteren, samt en individuel refleksion. Bedømmelsen er en helhedsvurdering. Eksamen afholdes midt i semesteret.
7-trins skala , ekstern censur
PRIVL-U1
Det anbefales at den studerende gennemfører dette kursus og kurset 62040 (Projekt P4, Innovation i en organisatorisk kontekst) i samme semester.
Maksimum: 50
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset overordnede mål er at sætte de studerende i stand til såvel teoretisk som praktisk at problematisere og begrebsafklare samt konstruktivt at forholde sig til sammenhængen mellem viden-skabelse, innovation og ledelse, samt at analyserer og beskrive den organisatoriske kontekst for innovation.

Kurset beskæftiger sig både med den teoretiske baggrund og de praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.

Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle, organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, det kulturelle grundlag, den involverede videnskabelse, videndeling og videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation værdiskabende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier inden for vidensledelse og organisationskultur
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier for innovationsprocesser, videnskabelses-processer og læringsprocesser
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier inden for forandringsledelse
  • Den studerende kan, med anvendelse af kvalitative dataindsamlingsmetoder og analysemetoder gennemføre et case studie som beskrive og analysere kulturen i en organisation
  • Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori, analyserer og reflekterer over kulturen og bagvedliggende faktorer, såsom organisations-struktur, aktør-billedet og incitamenter, og sætte disse i relation til organisationens innovations-praksis
  • Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori, analyserer og reflekterer over sammenhæng mellem en organisations vidensledelses-strategi og -praksis og de innovative resultater en organisation opnår
  • Den studerende kan reflektere over samfundsmæssig og andre eksterne forhold og deres sammenhæng med organisations praksis og strategi for innovations- og vidensledelses
  • Den studerende kan syntetiserer og formidle sin samlede forståelse af den organisatoriske kontekst i en form så det udgør grundlag for innovation i organisationen
  • Den studerende kan omsætte viden og færdigheder i forhold til innovation og videnledelse inden for rammerne af egne samarbejdsrelationer
Kursusindhold
Case-præsentationer fra eksterne oplægsholdere, litteraturpræsentationer og øvelser hvor modeller og koncepter fra litteraturen anvendes på casene. Der indgår et kvalitativet kultur studie i en organisation.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Sidst opdateret
05. maj, 2020