62033 Teknologi og Markedsføring

2020/2021

Obligatorisk kursus for Proces og Innovation.
Design, Maskin og Produktion (100%)
Kursusinformation
Technology and Marketing
Dansk
5
Diplomingeniør
F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, projektarbejde.
13-uger
F4A, ved mundtlig eksamen kan ekstra dage blive nødvendige
Mundtlig eksamen
Alle skriftlige opgaver (præsentationer, rapporter, mm), skal være afleveret og godkendt for at blive indstillet til eksamen.
Mundtlig, 20 minutter
7-trins skala , ekstern censur
PRTMI-U1
(62012)
Maksimum: 60
Anders Paarup Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , apni@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Torben Hede , torhed@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At den studerende opnår overordnet viden om nyeste teknologiske innovationer, deres afledte potentiale samt den kontekst innovationerne er tiltænkt.

At den studerende opnår forståelse for forskellige markedsføringstiltag og -strategier samt deres anvendelse inden for både nye teknologiske innovationer, samt i forbindelse med markedsføring af eksisterende og kendte produkter.

At den studerende kan identificere egnede markedsføringskanaler (digitale såvel som ikke-digitale) til specifikke brugergrupper gennem kendskab til disses færden og ageren i både den digitale såvel som den fysiske verden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive teknologiske innovationers påvirkning af eksisterende markeder
  • Identificerer innovationstyper i forhold til en teknologis livscyklus
  • Identificere disruptive innovationers markedspåvirkninger med udgangspunkt i brugeranalyse
  • Forstå nye teknologiske innovationers produktpotentialer med udgangspunkt i en forståelse af brugernes behov
  • Undersøge hvilke markedsføringstiltag og -strategier der vurderes bedst egnede til et givent produkt og brugergruppe. Dette omfatter både digitale og ikke-digtiale markedsføringstiltag og -strategier
  • Udvælge og udvikle digitale og ikke-digitale markedsføringstiltag og -strategier i forhold til segmentering og positionering
  • Udvælgels digitale og ikke-digitale markedsføringstilgang og -strategier baseret på markedsføringsteori og analyse af kunder, markedet og teknologier
  • Anvende viden om relevante teknologiers udviklingsstadie i forbindelse med udvikling af digitale og ikke-digitale markedsføringstiltag og -strategier
  • Kombinere viden om teknologisk innovation med kunders værdiskabelse (value proposition)
  • Udvikle digitale og ikke-digitale markedsføringstiltag og -strategier i forbindelse med markedsintroduktion af teknologiske innovationer
Kursusindhold
Kurset organiseres i 4 hovedtemaer:

Teknologisk udvikling og innovation. Dette tema fokuserer blandt andet på typer af teknologisk udvikling og innovation, innovationsprocessen, innovationsledelse, samt radikal og disruptive innovation

Grundlæggende markedsføring og kundeindsigt. Denne del af kurset vil fokusere på grundlæggende markedsføringsmodeller, kunderelationer og købsadfærd, samt segmentering og positionering.

Digital markedsføring. En stadig større del af virksomhedens markedsføringsaktiviteter foregår digitalt. Digitaliseringen har givet nye muligheder for at interagere med den enkelte kunder og bruger, hvilket giver nye markedsføringsmæssige muligheder.

Deployment – markedsføring af teknologiske innovationer. Dette element af kurset fokuserer på at integrere viden fra de øvrige temaer i forbindelse med udviklingen af en markedsføringsplan. Derudover vil der være fokus på værdiskabelse og samskabelse i forbindelse processen at bringe nye teknologier på markedet.

Kurset giver de studerende mulighed for at arbejde med deres idé til grønt entreprenørskab
Litteraturhenvisninger
Lærebøger efter aftale med underviser
Udvalgte cases/rapporter.
Udvalgte artikler.
Sidst opdateret
05. maj, 2020