62030 Fra ide til checkout (3.semester PI-projekt)

2020/2021

Obligatorisk kursus, Diplomingeniørretning Proces og Innovation
Studerende på Diplomingeniørretning Proces og Innovation har fortrinsret til kurset.
Kursusinformation
From idea to checkout (3rd semester PI-project)
Dansk
15
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og E2A (man 13-17) og E2B (tors 8-12)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, undersøgelser, eksterne indlæg, projektarbejde.
13-uger
E1A, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Løbende prøver under kurset, som medregnes i den afsluttende mundtlige eksamen Samtlige obligatoriske opgaver skal være afleveret og godkendt for at kunne gå til eksamen.
7-trins skala , ekstern censur
(62013) (62035) (62036)
1.-2. semester på diplomingeniørretningen Proces og innovation
Maksimum: 55
Torben Hede , torhed@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Jacob Hvidtved Lawaetz
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at sætte den studerende istand til at drive en udviklingsproces fra ide til lancering.

Efter endt kursus er den studerende i stand til at identificere en problemstilling eller forretningsmulighed, og udvikle den til et niveau, hvor den kan præsenteres på en fundingportal, som Kickstarter eller lignende, indsendes til en relevant konkurrence, optages i en incubator eller få finansiering fra f.eks. business angels.

Kurset er opbygget efter læringsprincipperne i CDIO, med omdrejningspunkt i de faser i Design-Build metoden der hedder "Build the bridge" og "Make it fly" . Det betyder at kursisterne i grupper, kommer igennem alle de processer, der skal til for at en ide, problemstilling eller forretningsmulighed kan kommercialiseres gennem en dokumenteret udviklingsproces.

Kurset tager sigte på at deltagerne undervejs også trænes i at anvende de fremtrædende kommunikationsformer som iværksættere, trendsættere og unge mennesker anvender i dag. Det betyder at kursisterne bl.a. undervises i fremstilling af hjemmesider, videoproduktion og redigering samt grafisk posterfremstilling mm.

Deltagelse i kurset forudsætter indgående kendskab til innovationsprocesser, produktudvikling, 3D modellering, rapid prototyping, samt kendskab til Arduino eller lignende platforme.

Gennemførelse af kurset kræver aktiv tilstedeværelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere og validere et latent behov eller en relevant problemstilling
  • Beskrive og organisere et projektforløb
  • Modne en ide til et detaljeret prototypeniveau
  • Dokumentere udviklingsprocessen (herunder behov og syntese)
  • Tilegne sig den viden og knowhow løsning af den pågældende ide kræver
  • Udvælge den kommunikations strategi og platform produktets målgruppe findes på (marketing)
  • Fremstille det pågældende kommunikationsprodukt til den udvalgte fundingform
  • Udvælge og præsentere produktet/løsning på den relevante fundingform
  • Udarbejde et realistisk investeringsbudget
  • Identificere relevant marked og bestemme markedet størrelse og potentiale
  • Teste og validere løsningen på brugere (markedsvalidering).
Kursusindhold
Problemidentifikation, Behovsafdækning, Produktudvikling, Design syntese, prototyping, visuel kommunikation og dokumentation, bruger test, markedsvalidering, forretnings- og marketingplan og start-up budget.
Litteraturhenvisninger
Endnu ikke fastlagt.

Diverse uddrag af relevante fagbøger.

Undervisningsmateriale i form af videoer, artikler, web, Power Points mm.
Sidst opdateret
05. maj, 2020