47332 Autonom materialeforskning

2020/2021

Autonome simuleringer og selvkørende laboratorier orkestreret af machine learning og deep learning værktøjer med det formål at accelerere opdagelse af nye energimaterialer.
Kursusinformation
Autonomous materials discovery
Engelsk
5
Kandidat
Januar og Juni
Campus Lyngby
Kurset vil bestå af forelæsninger, praktiske øvelser og autonome eksperimenter.
Kurset evalueres i løbet af kursusperioden.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
En grupperapport, der skal afleveres i slutningen af kurset. Der gives en overordnet bedømmelse på baggrund af rapporten og den individuelle mundtlige fremlæggelse.
7-trins skala , intern bedømmelse
Grundlæggende viden om fysisk kemi, faststoffysik og/eller datalogi er påkrævet. Basale programmeringsfærdigheder (f.eks. Matlab eller Python) er også påkrævet.
47205/10031/02631 , eller tilsvarende. Bachelor i Fysik og Nanoteknologi eller Kemi og Teknologi eller Produktion og Konstruktion eller Elektroteknologi eller General Engineering eller Softwareteknologi eller Matematik og Teknologi eller tilsvarende
Minimum 10 Maksimum: 20
Ivano Eligio Castelli , Lyngby Campus, Bygning 301, Tlf. (+45) 4525 8206 , ivca@dtu.dk
Tejs Vegge , Lyngby Campus, Bygning 301, Tlf. (+45) 4525 8201 , teve@dtu.dk
47 Institut for Energikonvertering- og lagring
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende praktisk erfaring med autonom materialeforskning gennem selvkørende eksperimenter og machine learning-baseret orkestrerings- og optimeringssoftware. De studerende vil efterfølgende være i stand til at anvende disse værktøjer i forskellige sammenhænge.

De studerende vil få indsigt i computationelle værktøjer og fremgangsmåder, som kan accelerere (autonom) opdagelse af nye grønne energimaterialer som f.eks. batterier, nanokatalysatorer, brændselsceller og solceller. De studerende vil bygge en LEGO robot og gøre den til et selvkørende laboratorie, som kan blande væske for at opnå ønskede optiske egenskaber.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive fysikken bag nøgleanvendelser af energimaterialer og hvordan computersimuleringer og materialeegenskaber kan forbindes
  • Forstå og anvende machine learning- og deep learning-metoder til at analysere materialedata og guide opdagelse af materialer
  • Forstå og anvende computationelle og eksperimentelle databaser til opdagelse af materialer
  • Anvende high-throughput og machine learning-teknikker til at optimere materialeegenskaber
  • Implementere software til autonome eksperimenter
  • Anvende relevant software til at analysere, fortolke og evaluere eksperimentelle resultater
  • Opsummere resultaterne i en kort rapport
  • Præsentere resultaterne i en kortfattet mundtlig præsentation for et publikum af eksperter
Kursusindhold
Et 3-ugers kursus, hvor de studerende vil deltage i forelæsninger og udføre computerøvelser og orkestrere eksperimenter.

Følgende tre hovedområder bliver gennemgået på kurset:

1) High-throughput materialedesign (forelæsninger og øvelser)
Introduktion til computationelle metoder i materialedesign
Databaseværktøjer og high-throughput screening-strategier

2) Machine/deep learning-metoder til autonom materialeopdagelse (forelæsninger, eksempler og øvelser)
Overvågede/​uovervågede metoder, fingeraftryk, genetiske algoritmer, Bayesianske metoder (generative algoritmer)

3) Autonome eksperimenter (teori, simuleringer og eksperimenter)
Introduktion til nødvendig software
Byg, orkestrer og diriger en LEGO-robot ud fra data fra eksperimentelle og teoretiske databaser
Løbende analyse af produktet
Litteraturhenvisninger
1) Alán Aspuru-Guzik, Kristin Persson, Daniel Tabor, Tejs Vegge, et al, Materials Acceleration Platform - Accelerating Advanced Energy Materials Discovery by Integrating High Throughput Methods with Artificial Intelligence; http:/​/​mission-innovation.net/​wp-content/​uploads/​2018/​01/​Mission-Innovation-IC6-Report-Materials-Acceleration-Platform-Jan-2018.pdf
2) Goodfellow, Bengio and Courville. Deep Learning, MIT Press, SBN: 9780262035613 (2016); https:/​/​findit.dtu.dk/​en/​catalog/​2350961954;http:/​/​www.deeplearningbook.org/​
3) Roch et al. ChemOS: Orchestrating autonomous experimentation; Science Robotics 20 Jun 2018: Vol. 3, Issue 19, eaat5559; https:/​/​findit.dtu.dk/​en/​catalog/​2436052013
4) Häse et al. PHOENICS: A universal deep Bayesian optimizer; arXiv:1801.01469 (2018); https:/​/​findit.dtu.dk/​en/​catalog/​2395265246
5) Computational Screening of Light-Absorbing Materials for Photoelectrochemical Water Splitting, I. E. Castelli, K. Kuhar, M. Pandey, and K. W. Jacobsen, in Advances in Photoelectrochemical Water Splitting, ed. D. Tilley, S. Lany and R, van de Krol, RSC Editor, February 2018; https:/​/​findit.dtu.dk/​en/​catalog/​2434296929
Den foreslåede litteratur er frit tilgængelig for studerende gennem DTU Bibliotek.
Sidst opdateret
05. maj, 2020