Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at lære de grundlæggende principper i
statistisk modellering i forbindelse med vindenergi. De studerende
anvender probabilistiske metoder og machine learning værktøjer til
forskellige problemstillinger fra vindenergi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Gennemføre statistisk analyse af målte vindhastighed tidsserier
og mekaniske egenskaber for materialer
- Anvende sandsynlighedsfordelinger og stokastiske variable ved
løsningen af ingeniørmæssige problemer
- Definere, kalibrere, og på systematisk vis vurdere statistiske
modeller ved hjælp af simple machine learning værktøj.
- Udføre usikkerheds-kvantificering og opformering ved
almindeligt anvendte probabilistiske modeller
- Forklare konceptet af risikoanalyse og udføre simple
risikobaserede beslutningsanalyser
- Uddrag nyttige indsigter fra data ved at anvende
maskinindlæring og beslutningsmodelleringsværktøjer
- Anvende metoder for strukturel pålidelighedsanalyse på simple
design-ligninger
- Forklare betydningen af sikkerhedsfaktorer og hvordan man
kalibrerer dem ved brug af pålidelighedsmodeller
- Udfør realistisk problemløsning i en selvstændig måde: at
identificere og beskrive et relevant problem, finde passende
metoder, udføre og demonstrere løsningens holdbarhed.
Kursusindhold
- Introduktion til sandsynlighedsteori i vindenergi fagområdet.
- Stikprøve statistikker. Students t-fordeling. Central grænseværdi
sætning. Konfidensintervaller. Bootstrapping metode.
- Statistiske fordelinger: egenskaber, estimering af parametre.
Multivariate fordelinger.
- Stokastiske processer. Fordeling af ekstremer. Statistisk
ekstrapolation - eksempel med ekstrapolering af ekstreme
vindhastigheder og ekstreme laster.
- Design af eksperimenter. Introduktion til machine learning ved
brug af regressionmodeller med usikkerhed. Estimering af
modelparametre: mindste kvadrater og max-likelihood metoder.
Bayesiansk opdatering. Øvelse med machine learning for modeller for
estimering af laster.
- Usikkerhedskvantificering. Structurelt design med usikkerheder.
Sikkerhedsfaktorer og kalibrering af sikkerhedsfaktorer.
- Grænseværdier. Koncept for strukturel pålidelighedsanalyse.
Øvelser med FORM og Monte Carlo metoderne.
- Vindmølle SCADA data eksempel - filtrering og muligheder for
data-drevet analyse.
- Præsentation af de studerendes endelige projekter. Peer
diskussioner og forslag til forbedringer.
Kurset begynder med en introduktion til den grundlæggende teori
inclusive øvelser. De studerende bliver også introduceret til
kravene til det endelige projekt og får adgang til
studenterprojekter fra tidligere år. Efter nogle forelæsninger
begynder de studerende at arbejde på deres projektopgave,
individuelt eller i grupper på 2 til 3. Emnet for opgaven defineres
af den studerende sammen med underviser, så det afspejler den
studerendes interesser og hjælper med at løse en aktuel teknisk
udfordring. Derefter presenteres projektemnerne for de andre
kursusdeltagere. Under resten af kurset deltager de studerende
sideløbende i forelæsninger og arbejder på deres egne projekter.
Ved afslutningen af kurset vil de studerende lave en præsentation
af resultaterne af deres projekt, og aflevere en rapport som
indholder deres opgaver. I kursets forløb skal de studerende også
aflevere korte rapporter og få tilbagemelding vedrørende løsninger
af tre udvalgte øvelser.
Litteraturhenvisninger
Madsen H.O., Krenk, S., Lind, N. C., Methods of Structural Safety,
Dover Publications Inc., Mineola, New York (2006)
Bemærkninger
Der anbefales, at kurset tages i det tredje semester af
kandidatstudiet.
Sidst opdateret
21. april, 2020