42452 Complexity Management

2020/2021

Kursusinformation
Complexity Management
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Campus Lyngby
Projektarbejde, forelæsninger
3-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Rapporter præsenteres og evalueres sidste kursus dag eller 1. hverdag efter 3 ugers perioden. I forbindelse med fremlæggelse af rapporter er der også en individuel mundtlig evaluering. Karakteren gives ca 1-2 uger efter kursets afslutning. Evaluering er ændret pga Covid 19.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Minimum 15
Lars Hvam , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4435 , lahv@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.productmodels.org
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Styring af kompleksitet er en afgørende faktor ved udvikling af produkter og forretningsprocesser. For at undgå at skabe unødig kompleksitet i produkter og processer er det afgørende at innovationsprocessen også inkluderer en analyse og syntese vedr. kompleksitet. Desuden er det vigtigt at kvantificere kompleksitet i forhold til f.eks. omkostninger, leveringsevne, flow i produktionen, kvalitet o.s.v. I dette kursus fokuseres på kvantificering af omkostninger ved kompleksitet. Kursets formål er at give de studerende kompetence og operationelle færdigheder i at analysere og kvantificere kompleksitetsomkostninger i en virksomhed. Desuden er det kursets mål at opnå en forståelse for de grundlæggende principper i complexity management og hvorledes disse kan anvendes ved udvikling af strategi for produkter og produktion. Indlæring foregår gennem projektarbejde, hvor der indlæres operationelle færdigheder i analyse og kvantificering af kompleksitetsomkostninger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Indlære de grundlæggende principper i complexity management, og hvorledes kompleksitet kan styres ved udvikling produkter og forretningsprocesser
  • Analysere kompleksitet i en industrivirksomhed og identificere de vigtigste årsager til kompleksitet, herunder sammenhængen mellem kompleksitet i produkter og kompleksitet i forretningsprocesser
  • Inddele produkter i A, B og C kategorier i forhold til omsætning og dækningsbidrag
  • Identificere og kvantificere de vigtigste kompleksitetsfaktorer
  • Identificere tiltag til reduktion af kompleksitet i produkter og processer, samt hvorledes disse tiltag bidrager til virksomhedens strategi
  • Kvantificere mulige besparelse/ gevinster ved de foreslåede tiltag til reduktion af kompleksitet
  • Modellere produkter i fht reduktion af produktkompleksitet
  • Optimere produktsortiment i fht dækningsbidrag
Kursusindhold
Kurset er baseret på gennemførelse af et projekt vedr. analyse og kvantificering af kompleksitetsomkostninger. Projektarbejdet vil fokusere på et eller flere af følgende elementer:
Principper i complexity management.
Fremgangsmåde for analyse og kvantificering af kompleksitetsomkostninger i produkter og forretningsprocesser.
Identifikation og kvantificering af tiltag til at reducere kompleksitet i produkter og forretningsprocesser.
Der udarbejdes en projektrapport, der beskriver projektopgaven og projektets resultater.
Litteraturhenvisninger
Wilson, S.A., Perumal, A., 2009. Waging War on Complexity Costs, 1st ed. McGraw-Hill, Europe.
Sidst opdateret
10. december, 2020