42373 Human Factors og Implementation management

2020/2021

Undervisningen i juni 2021 afvikles online.
Fremmøde på første kursusdag er påkrævet for at kunne deltage på kurset
Kursusinformation
Human factors and Implementation management
Engelsk
5
Kandidat
Juni
Kurset kører i juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppeøvelser, casearbejde
3-uger
Portfolio rapporten afleveres i slutningen af 3-ugers perioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Hver studerende afleverer en individuel portfolio opgave. Den består af individuelle opgaver, der skal afleveres i løbet af kurset. Karakteren gives på baggrund portfolio opgaven.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42490
42421
Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Giulia Nardelli , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4670 , ginar@dtu.dk
Kasper Edwards , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6010 , kaed@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
IArbejdspladser ændrer sig hurtigt, hvilket har ført til en debat om nye måder at arbejde på, hvordan man kan sikre medarbejdernes trivsel og organisatorisk performance i forbindelse med nye teknologier, og udviklingen af nye kompetencer.

I dette kursus fokuserer vi på, hvordan man leder en organisation, der samtidig fokuserer på både produktivitet og trivsel. Vi lægger vægt på implementeringsprocesser og diskuterer, hvordan ledere kan håndtere både produktivitet og trivsel på individuelt, team- og organisationsniveau. Vi ser på de menneskelige faktorer i (re) design af organisationer og implementering af innovation og nye teknologier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå begreberne bæredygtig organisation og bæredygtig ledelse
  • Identificere og designe implementeringsprocesser (implementing som en proces til at ændre adfærd) som organisatoriske innovations processer
  • Identificere de primære grunde til at implementerings processer lykkes eller fejler (medarbejder trivsel, organisatorisk performance og ledelse)
  • Udvælge og anvende relevante interventions metoder
  • Identificere interessenter og deres roller i en implementeringsproces
  • Forstå og forklare faciliteternes rolle i bæredygtige organisationer
  • Gennemføre en kvalitativ analyse af en implementeringsproces og foreslå løsninger til at forbedre dem i ud fra et videnskabeligt argument.
  • Gennemføre et systematisk litteraturstudie
  • Analysere et problem ved at introducere teoretisk og empirisk viden og konkludere på analysen ud fra et implementeringsledelses perspektiv.
  • Producere en portfoliorapport baseret på individuelle opgaver og præsentere analyser og konklusioner i en klar og logisk struktur og layout.
Kursusindhold
Vi vil studere interventionsforskning, innovation, medarbejder trivsel, organisatorisk performance og lederskab. Specifikt vil vi diskutere tilpasning og implementering af nye digitale teknologier, og hvordan de påvirker arbejdsprocesser, medarbejdernes trivsel og organisatoriske resultater.

Ved afslutningen af dette kursus vil studerende have en indgående viden om implementering. Studerende vil forstå de vigtigste aspekter for at sikre en bæredygtig implementeringsproces og resultater samt de forskellige aktørers rolle.

Dette kursus har en tværfaglig karakter, men har sin oprindelse inden for området Arbejds- og organisationspsykologi. Den eksplorative tilgang, interaktion og debat danner en dybere forståelse af kompleksiteten af implementeringsprocesser i organisationer.
Kurset er organiseret som en blanding af plenumdiskussioner, forelæsninger og en porteføljeeksamen. Studerende vil analysere en case og udvikle en handlingsplan for hvordan man går videre. Den foreslåede plan præsenteres i en skriftlig rapport, der består af de individuelle opgaver og en samlet analyse.
Sidst opdateret
29. april, 2021