Overordnede kursusmål
IArbejdspladser ændrer sig hurtigt, hvilket har ført til en debat
om nye måder at arbejde på, hvordan man kan sikre medarbejdernes
trivsel og organisatorisk performance i forbindelse med nye
teknologier, og udviklingen af nye kompetencer.
I dette kursus fokuserer vi på, hvordan man leder en organisation,
der samtidig fokuserer på både produktivitet og trivsel. Vi lægger
vægt på implementeringsprocesser og diskuterer, hvordan ledere kan
håndtere både produktivitet og trivsel på individuelt, team- og
organisationsniveau. Vi ser på de menneskelige faktorer i (re)
design af organisationer og implementering af innovation og nye
teknologier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå begreberne bæredygtig organisation og bæredygtig
ledelse
- Identificere og designe implementeringsprocesser (implementing
som en proces til at ændre adfærd) som organisatoriske innovations
processer
- Identificere de primære grunde til at implementerings processer
lykkes eller fejler (medarbejder trivsel, organisatorisk
performance og ledelse)
- Udvælge og anvende relevante interventions metoder
- Identificere interessenter og deres roller i en
implementeringsproces
- Forstå og forklare faciliteternes rolle i bæredygtige
organisationer
- Gennemføre en kvalitativ analyse af en implementeringsproces og
foreslå løsninger til at forbedre dem i ud fra et videnskabeligt
argument.
- Gennemføre et systematisk litteraturstudie
- Analysere et problem ved at introducere teoretisk og empirisk
viden og konkludere på analysen ud fra et implementeringsledelses
perspektiv.
- Producere en portfoliorapport baseret på individuelle opgaver
og præsentere analyser og konklusioner i en klar og logisk struktur
og layout.
Kursusindhold
Vi vil studere interventionsforskning, innovation, medarbejder
trivsel, organisatorisk performance og lederskab. Specifikt vil vi
diskutere tilpasning og implementering af nye digitale teknologier,
og hvordan de påvirker arbejdsprocesser, medarbejdernes trivsel og
organisatoriske resultater.
Ved afslutningen af dette kursus vil studerende have en indgående
viden om implementering. Studerende vil forstå de vigtigste
aspekter for at sikre en bæredygtig implementeringsproces og
resultater samt de forskellige aktørers rolle.
Dette kursus har en tværfaglig karakter, men har sin oprindelse
inden for området Arbejds- og organisationspsykologi. Den
eksplorative tilgang, interaktion og debat danner en dybere
forståelse af kompleksiteten af implementeringsprocesser i
organisationer.
Kurset er organiseret som en blanding af plenumdiskussioner,
forelæsninger og en porteføljeeksamen. Studerende vil analysere en
case og udvikle en handlingsplan for hvordan man går videre. Den
foreslåede plan præsenteres i en skriftlig rapport, der består af
de individuelle opgaver og en samlet analyse.
Sidst opdateret
29. april, 2021