42107 Beslutninger i teori og praksis

2020/2021

Kursusinformation
Decisions in theory and practice
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
F1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelsesregninger samt projektrapport.
13-uger
F1B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen består af en rapport (som laves i grupper) samt en individuel mundtlig eksamen til sidst. Karakteren gives efter en helhedsvurdering af rapporten og den mundtlige eksamen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42580 , Basalt kendskab til sandsynligheder og sandsynlighedsfordelinger samt 42580 Ingeniørarbejde 1 eller lignende.
Michael Bruhn Barfod , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 1540 , mbba@dtu.dk
Per Dannemand Andersen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4535 , pean@dtu.dk
George Panagakos , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6514 , geopan@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren

Kurset er en del af bachelor-uddannelsen Strategisk Analyse og Systemdesign og studerende herfra har derfor fortrinsret
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende både teoretisk og praktisk forståelse af forskellige metoder til beslutningsstøtte. Metoderne vil være både kvalitative og kvantitative og dækker beslutninger med forskellige tidshorisonter, beslutninger med flere kriterier/mål og beslutninger præget af usikkerhed. Kurset vil desuden gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan en strategi sætter rammerne for beslutningsprocesser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare formålet med beslutningsstøtte og redegøre for hovedfaserne i en generisk beslutningsproces.
  • Analysere og strukturere et komplekst beslutningsproblem; herunder problemer med flere mål/kriterier og problemer med varierende grader af usikkerhed og risiko.
  • Gennemføre analyser af en organisations interne og eksterne faktorer for at understøtte langsigtede strategiske beslutninger
  • Udvikle konsistente scenarier baseret på analyser af eksterne drivfaktorer.
  • Redegøre for fremgangsmåden i de præsenterede beslutningsmetoder; herunder liste fordele og ulemper for hver metode.
  • Relatere de forskellige metoder til hinanden; herunder liste fællestræk og forskelle og argumentere for hvornår de hver især bør benyttes.
  • Forklare hvordan forskellige metoder kan komplementere hinanden for at opnå yderligere indsigt i et beslutningsproblem.
  • Anvende de præsenterede beslutningsstøttemetoder på et konkret beslutningsproblem.
  • Udlede anbefalinger på baggrund af anvendelsen af de præsenterede metoder til beslutningsstøtte.
  • Formidle anbefalinger til beslutningstagere både skriftligt og mundtligt samt på en ikke-teknisk måde.
Kursusindhold
Det er kursets mål at udvikle de studerendes evner til at forstå sammenhængen mellem strategiske intentioner og beslutningsprocesser ved at give de studerende en generel forståelse af beslutningsprocesser i praktiske ingeniøropgaver. Kurset indledes med en introduktion til grundlæggende analyse og strukturering af komplekse beslutninger. Herefter introduceres til en række kvalitative metoder der kan bruges til at understøtte langsigtede strategiske beslutninger. Endelig præsenteres en række kvantitative metoder, der kan understøtte og kvalificere beslutningstagning på både kort og lang sigt.
Som kvantitative redskaber introduceres de studerende til Cost-Benefit og – Effectiveness analyser, multi-kriterie beslutningsstøtte (MCDA), forskellige metoder til at håndtere beslutninger præget af usikkerhed samt forecastingmetoder såsom Delphi. De kvalitative redskaber til beslutningsstøtte kommer fra fagområdet strategisk ledelse, og omfatter omverdensanalyse, Porters ’Five Forces’, VRIO, SWOT, samt kvalitative metoder til at håndtere fremtidig usikkerhed såsom scenarieanalyser.
Kursusarbejdet vil være koncentreret om en større case, hvor de studerende udvælger et relevant udsnit af ovennævnte metoder til at analyse problemstillingen. Casen vil omhandle konkrete bæredygtighedsrelaterede problemstillinger fra industrien.
Kurset giver således den studerende kendskab til adskillige metoder til beslutningsstøtte, herunder forståelse for, hvordan de anvendes, hvordan de kan kombineres samt deres fordele og ulemper. De studerende vil efter kurset være i stand til at analysere og strukturere beslutningsproblemer på kort og lang sigt, udvælge passende metoder samt anvende disse på konkrete beslutningsproblemer og endeligt udlede anbefalinger på baggrund af dette. Denne kompetence kan den studerende til eksempel benytte i Fagprojektet og andre videregående kurser.
Sidst opdateret
25. november, 2020