Overordnede kursusmål
At give de studerende både teoretisk og praktisk forståelse af
forskellige metoder til beslutningsstøtte. Metoderne vil være både
kvalitative og kvantitative og dækker beslutninger med forskellige
tidshorisonter, beslutninger med flere kriterier/mål og
beslutninger præget af usikkerhed. Kurset vil desuden gøre de
studerende i stand til at forstå, hvordan en strategi sætter
rammerne for beslutningsprocesser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare formålet med beslutningsstøtte og redegøre for
hovedfaserne i en generisk beslutningsproces.
- Analysere og strukturere et komplekst beslutningsproblem;
herunder problemer med flere mål/kriterier og problemer med
varierende grader af usikkerhed og risiko.
- Gennemføre analyser af en organisations interne og eksterne
faktorer for at understøtte langsigtede strategiske
beslutninger
- Udvikle konsistente scenarier baseret på analyser af eksterne
drivfaktorer.
- Redegøre for fremgangsmåden i de præsenterede
beslutningsmetoder; herunder liste fordele og ulemper for hver
metode.
- Relatere de forskellige metoder til hinanden; herunder liste
fællestræk og forskelle og argumentere for hvornår de hver især bør
benyttes.
- Forklare hvordan forskellige metoder kan komplementere hinanden
for at opnå yderligere indsigt i et beslutningsproblem.
- Anvende de præsenterede beslutningsstøttemetoder på et konkret
beslutningsproblem.
- Udlede anbefalinger på baggrund af anvendelsen af de
præsenterede metoder til beslutningsstøtte.
- Formidle anbefalinger til beslutningstagere både skriftligt og
mundtligt samt på en ikke-teknisk måde.
Kursusindhold
Det er kursets mål at udvikle de studerendes evner til at forstå
sammenhængen mellem strategiske intentioner og beslutningsprocesser
ved at give de studerende en generel forståelse af
beslutningsprocesser i praktiske ingeniøropgaver. Kurset indledes
med en introduktion til grundlæggende analyse og strukturering af
komplekse beslutninger. Herefter introduceres til en række
kvalitative metoder der kan bruges til at understøtte langsigtede
strategiske beslutninger. Endelig præsenteres en række kvantitative
metoder, der kan understøtte og kvalificere beslutningstagning på
både kort og lang sigt.
Som kvantitative redskaber introduceres de studerende til
Cost-Benefit og – Effectiveness analyser, multi-kriterie
beslutningsstøtte (MCDA), forskellige metoder til at håndtere
beslutninger præget af usikkerhed samt forecastingmetoder såsom
Delphi. De kvalitative redskaber til beslutningsstøtte kommer fra
fagområdet strategisk ledelse, og omfatter omverdensanalyse,
Porters ’Five Forces’, VRIO, SWOT, samt kvalitative metoder til at
håndtere fremtidig usikkerhed såsom scenarieanalyser.
Kursusarbejdet vil være koncentreret om en større case, hvor de
studerende udvælger et relevant udsnit af ovennævnte metoder til at
analyse problemstillingen. Casen vil omhandle konkrete
bæredygtighedsrelaterede problemstillinger fra industrien.
Kurset giver således den studerende kendskab til adskillige metoder
til beslutningsstøtte, herunder forståelse for, hvordan de
anvendes, hvordan de kan kombineres samt deres fordele og ulemper.
De studerende vil efter kurset være i stand til at analysere og
strukturere beslutningsproblemer på kort og lang sigt, udvælge
passende metoder samt anvende disse på konkrete
beslutningsproblemer og endeligt udlede anbefalinger på baggrund af
dette. Denne kompetence kan den studerende til eksempel benytte i
Fagprojektet og andre videregående kurser.
Sidst opdateret
25. november, 2020