42085 Strategi, design og marked

2020/2021

Kursusinformation
Strategy, design and market
Engelsk
5
Kandidat
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen er baseret på tre elementer: 1) en midtsemester gruppeopgave, som kvalifikationstest; 2) en gruppeopgave af forretningsmodel ved afslutningen af semestret (30%, individuel udførelse skal være vurderet); og 3) en individuel opgave ved afslutningen af semestret (70%), som hænger sammen med det afsluttende gruppearbejde.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende
Minimum 15
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk
Jieyu (Jessie) Zhou , Tlf. (+45) 4525 4545
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil gøre de studerende i stand til at analysere samspillet mellem produkter og deres markeder samt udvikle de studerendes evne til at tænke dette samspil ind i en strategisk og designmæssig sammenhæng baseret på Design Thinking principper. SDG'erne fra FN er udgangspunktet for inspiration til at starte designrejsen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet fremført i litteraturen til kurset
  • Beskrive kvalifikationen af et produkt på markedet
  • Forklare grundlæggende begreber i neo-klassisk økonomi
  • Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
  • Forklare grundlæggende begreber i branding
  • Omdannelse af SDG'erne til handlingsmæssige løsninger, der skaber værdi for samfundet og markedet
  • Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
  • Diskuter, hvordan produktdesign spiller ind i markeringen ved hjælp af Design Thinking-principper
  • Diskutere betydningen af strategic pricing
  • Foretage grundlæggende markedsanalyse for et bestemt produkt / tjeneste
  • Design en levedygtig forretningsmodel for et bestemt produkt / service, der bidrager til SDG'erne
  • forstå samspillet mellem værdi, adfærdsmæssige ændringer og forretningsmodel
Kursusindhold
Hvad er et marked? De studerende bliver bedt om at udvikle en løsningsdesign (produkt / service) orienteret opgave, der udforsker de mange mulige svar på dette spørgsmål i løbet af semesteret, inspireret af FNs SDG'er og efter designtænkende principper.
Fra et designperspektiv er den potentielle efterspørgsel efter et produkt selvfølgelig åbenlyst interessant. Men denne definition af et marked ignorerer samtidig den mangfoldighed af måder, hvorpå varer og teknologier både påvirker og bliver påvirket af en bred vifte af aktører (leverandører, forbrugere, producenter, myndigheder, infrastrukturer, etc.), der i en bredere forstand udgøre deres marked. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler og en introduktion til relevante økonomiske, strategic og sociologiske teorier og koncepter.
Sidst opdateret
28. april, 2020