42083 Service and Work Systems Design

2020/2021

Kurset udbydes ikke i foråret 2021
Kursusinformation
Service and Work Systems Design
Engelsk
5
Kandidat
F2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde i relation til et selvvalgt virksomheds-case
13-uger
F2A, F2B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlig eksamen 70 %. Individuel opgave 30 %.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42084
42084
42042 , Kurset tager udgangspunkt i, at de studerende besidder kompetencer svarende til fortrolighed med bogen Holtzblatt & Beyer (2017): Contextual Design: Design for Life.
Ole Broberg , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6033 , obro@dtu.dk
Bzhwen A Kadir
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at sætte de studerende i stand til at afgrænse, analysere og redesigne service- og arbejdssystemer samt at udvælge og anvende metoder til involvering af interessenter. Kurset præsenterer teori, principper og metoder til analyse og design af service- og arbejdssystemer med henblik på at forbedre brugertilfredshed og overordnet system performance.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Designe service- og arbejdssystemer som opfylder samfundsmæssige og forretningsmæssige behov
  • Anvende service- og arbejdssystem modellering og designmetoder i en designproces
  • Anvende UX og adfærdsdesign metoder
  • Kortlægge de nuværende praksisser i et service- og arbejdssystem
  • Anvende human factors and ergonomics principper og metoder til at forbedre samspillet mellem menneske og teknologi
  • Re-designe service- og arbejdssystemer med henblik på at forbedre brugertilfredshed og system performance
  • Begrunde forslag til redesign
  • Udvælge og anvende værktøjer til involvering af interessenter
  • Reflektere over iscenesættelsen af service- og arbejdssystem designprocessen herunder metoder og samspil med interessenter
Kursusindhold
Service- og arbejdssystem koncepter og forståelse. Service- og arbejdssystem modellering. Human factors and ergonomics i design af service- og arbejdssystemer. Performance indikatorer. User experience (UX) designmetoder. Systemkortlægning. Brugerrejser og service blueprint modellering. Involvering af interessenter.

Kurset er opbygget omkring et gruppeprojekt om et service- eller arbejdssystem case.
Litteraturhenvisninger
Steven Alter: The Work System Method. Work System Press 2006, og andre tekster.
Sidst opdateret
30. marts, 2020