42022 Design Thinking og sociotekniske systemer

2020/2021

Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Design Thinking and sociotechnical systems
Engelsk
5
Bachelor
F5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og et gruppeprojekt
13-uger
F2A, F2B
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen sker på grundlag af en individualiseret grupperapport.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42021
42011
Minimum 30 Maksimum: 70
Ole Broberg , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6033 , obro@dtu.dk
Jaap Daalhuizen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 1542 , jaada@dtu.dk
Roberto Flore , Lyngby Campus, Bygning DTU Skylab , roflo@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give indsigt i teorier og metoder, der kan anvendes til analyse, innovation og design af sociotekniske systemer (STS) med udgangspunkt i Design Thinking. Overordnet fokuserer kurset på samspillet mellem tekniske og sociale dimensioner på makro- og mikroniveau og på hvordan Design Thinking kan anvendes i den sammenhæng.
Endvidere er det kursets mål at give en forståelse for, hvordan det er muligt at intervenere i STS med henblik på at designe nye bæredygtige løsninger. Udgangspunktet er, at det først er nødvendigt at forstå og kortlægge systemet førend karakteren af en intervention kan planlægges.
Kurset fokuserer på sociotekniske systemer inden for eksempelvis fødevaresektoren, transportsektoren og sundhedssektoren.
Kurset er et springbræt til videre specialisering inden for design og innovation af sociotekniske systemer på kandidatuddannelsen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Håndtere systemetiske og kontekstuelle udfordringer i komplekse sociotekniske systemer (STS)
  • Afgrænse og beskrive et STS
  • Analysere samspillet mellem elementerne i et STS
  • Anvende designtænkning til iterativt at designe og teste interventioner i STS
  • Anvende adfærdsteori til at designe interventioner i STS
  • Formulere og reformulere et relevant problem i et STS
  • Identificere forbedringsmuligheder i STS
  • Tilrettelægge og facilitere en menneske-centreret designproces
  • Identificere interessenter og deres relationer i STS
  • Identificere non-humane aktører og deres rolle i STS
  • Reflektere over designprocessen og STS designeres rolle
Kursusindhold
Introduktion til teori om sociotekniske systemer (STS) og praktiske værktøjer til modellering og analyse af sådanne systemer. Dybdegående præsentation af designtænkning og hvordan den kan bruges i analyse og design af STS. Teori fra adfærdsvidenskab. Værktøjer til adfærdsdesign. Design-dreven innovation. Kortlægning af interessenter og deres relationer i et STS. Aktør-netværks teori som grundlag for at analysere dynamikken i STS, herunder betydningen af ikke-humane aktører.
I grupper gennemføres et projekt, hvor et STS skal afgrænses, analyseres og redesignes med henblik på bæredygtige forbedringer.
Sidst opdateret
11. december, 2020