Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give indsigt i teorier og metoder, der kan
anvendes til analyse, innovation og design af sociotekniske
systemer (STS) med udgangspunkt i Design Thinking. Overordnet
fokuserer kurset på samspillet mellem tekniske og sociale
dimensioner på makro- og mikroniveau og på hvordan Design Thinking
kan anvendes i den sammenhæng.
Endvidere er det kursets mål at give en forståelse for, hvordan det
er muligt at intervenere i STS med henblik på at designe nye
bæredygtige løsninger. Udgangspunktet er, at det først er
nødvendigt at forstå og kortlægge systemet førend karakteren af en
intervention kan planlægges.
Kurset fokuserer på sociotekniske systemer inden for eksempelvis
fødevaresektoren, transportsektoren og sundhedssektoren.
Kurset er et springbræt til videre specialisering inden for design
og innovation af sociotekniske systemer på kandidatuddannelsen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Håndtere systemetiske og kontekstuelle udfordringer i komplekse
sociotekniske systemer (STS)
- Afgrænse og beskrive et STS
- Analysere samspillet mellem elementerne i et STS
- Anvende designtænkning til iterativt at designe og teste
interventioner i STS
- Anvende adfærdsteori til at designe interventioner i STS
- Formulere og reformulere et relevant problem i et STS
- Identificere forbedringsmuligheder i STS
- Tilrettelægge og facilitere en menneske-centreret
designproces
- Identificere interessenter og deres relationer i STS
- Identificere non-humane aktører og deres rolle i STS
- Reflektere over designprocessen og STS designeres
rolle
Kursusindhold
Introduktion til teori om sociotekniske systemer (STS) og praktiske
værktøjer til modellering og analyse af sådanne systemer.
Dybdegående præsentation af designtænkning og hvordan den kan
bruges i analyse og design af STS. Teori fra adfærdsvidenskab.
Værktøjer til adfærdsdesign. Design-dreven innovation. Kortlægning
af interessenter og deres relationer i et STS. Aktør-netværks teori
som grundlag for at analysere dynamikken i STS, herunder
betydningen af ikke-humane aktører.
I grupper gennemføres et projekt, hvor et STS skal afgrænses,
analyseres og redesignes med henblik på bæredygtige forbedringer.
Sidst opdateret
11. december, 2020