41072 Betjeningsdesign

2020/2021

Kursusinformation
Design for interaction
Engelsk
5
Kandidat
F4B (fre 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppearbejde, øvelser og afsluttende projekt.
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Helhedsvurdering.
7-trins skala , intern bedømmelse
42072
42072
42040.42041 , Bachelor på "Design & Innovation" eller tilsvarende. Studerende forventes at have fortrolighed med industrielt design, mekatronik og elektroniske prototyping værktøjer såsom Arduino / Raspberry Pi.
Maksimum: 60
Michael Deininger , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6254 , mdein@mek.dtu.dk
Niels Henrik Mortensen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6275 , nhmo@mek.dtu.dk
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Interaktionsdesign omhandler, hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hinanden samt udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituationer.

Indsigt i menneske-produkt interaktion opnås ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface: lay-out, tekst, typografi, komponentform og farve etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.

Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:

• Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer
• Syntese af interaktive produkter baseret på viden om brugerne og brugssituationerne
• Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface/interaction
• Demonstrere principper i design for interaktion gennem en funktionel prototype
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Argumentere for vigtigheden af at anvende Design for Interaction principper i virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
  • Beskrive de forskellige fremgangsmåder, teoretiske begreber og skoler som bruges i studiet af interaktion mellem mennesker og produkter
  • Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber i kognition såsom hukommelse, opfattelsesevne, erkendelse og problemløsning
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings projekt
  • Forklare betydningen af affordances, kortlægninger, begrænsninger og feedback i User Experience
  • Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Udvikle low-fidelity prototyper til hurtig evaluering af koncepter
  • Udvikle interaktive produkter / systemer med computer værktøjer og elektronik prototyping (fx. Arduino, Raspberry Pi)
  • Forklare og beskrive metoder til brugerinvolvering i design processen
  • Forklare grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter og deres anvendelse i design af produkter
Kursusindhold
• Usability principper og evaluering
• Data analytics
• Koncepter og paradigmer i Interaction Design
• Spilteori
• Designprincipper
• Designmetoder
• Design for Inclusion
• Design for Experience
• Hands-on prototyping og produktudvikling
Litteraturhenvisninger
Foreslået:
• The Design of Everyday Things by Don Norman, ISBN-13: 9780465050659, Basic Books
• Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction by Jennifer Preece, Yvonne Rogers & Helen Sharp, ISBN 978-1-119-02075-2, John Wiley & Sons
• Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests by Jeffrey Rubin, Dana Chisnell & Jared Spool, ISBN: 978-0-470-18548-3, John Wiley & Sons
• Lecture Notes
Bemærkninger
Fortrinsret for kandidatstuderende fra Design & Innovation
Sidst opdateret
07. maj, 2020