Overordnede kursusmål
Interaktionsdesign omhandler, hvordan mennesker og produkter
reagerer på og influerer hinanden samt udforsker hvordan vi
opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige
brugssituationer.
Indsigt i menneske-produkt interaktion opnås ved at manipulere og
forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i
et interface: lay-out, tekst, typografi, komponentform og farve
etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og
evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.
Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:
• Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse
på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer
• Syntese af interaktive produkter baseret på viden om brugerne og
brugssituationerne
• Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts
interface/interaction
• Demonstrere principper i design for interaktion gennem en
funktionel prototype
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Argumentere for vigtigheden af at anvende Design for
Interaction principper i virksomheder som beskæftiger sig med
designede produkter
- Beskrive de forskellige fremgangsmåder, teoretiske begreber og
skoler som bruges i studiet af interaktion mellem mennesker og
produkter
- Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber i kognition
såsom hukommelse, opfattelsesevne, erkendelse og
problemløsning
- Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med
brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et
produktevaluerings projekt
- Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings
projekt
- Forklare betydningen af affordances, kortlægninger,
begrænsninger og feedback i User Experience
- Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og
forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske
funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
- Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med
brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et
produktevaluerings projekt
- Udvikle low-fidelity prototyper til hurtig evaluering af
koncepter
- Udvikle interaktive produkter / systemer med computer værktøjer
og elektronik prototyping (fx. Arduino, Raspberry Pi)
- Forklare og beskrive metoder til brugerinvolvering i design
processen
- Forklare grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter
og deres anvendelse i design af produkter
Kursusindhold
• Usability principper og evaluering
• Data analytics
• Koncepter og paradigmer i Interaction Design
• Spilteori
• Designprincipper
• Designmetoder
• Design for Inclusion
• Design for Experience
• Hands-on prototyping og produktudvikling
Litteraturhenvisninger
Foreslået:
• The Design of Everyday Things by Don Norman, ISBN-13:
9780465050659, Basic Books
• Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction by Jennifer
Preece, Yvonne Rogers & Helen Sharp, ISBN 978-1-119-02075-2,
John Wiley & Sons
• Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct
Effective Tests by Jeffrey Rubin, Dana Chisnell & Jared Spool,
ISBN: 978-0-470-18548-3, John Wiley & Sons
• Lecture Notes
Bemærkninger
Fortrinsret for kandidatstuderende fra Design & Innovation
Sidst opdateret
07. maj, 2020