31713 Designprojekt: Energikonvertering og lagring

2020/2021

Undervisningen i foråret 2021 vil blive afholdt på campus
Kurset er forbeholdt studerende på uddannelsen 'Bæredygtigt energidesign'.
Kursusinformation
Design project: Energy conversion and storage
Dansk
5
Bachelor
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaveløsninger, en obligatorisk laboratorieøvelse og projektarbejde
13-uger
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der afholdes en 2 timers skriftlig eksamen i første del af kurset omhandlende grundlæggende elektriske sammenhænge og der skal afleveres en projektrapport sidst i kurset. Eksamen og projektrapport vurderes som helhed. Derudover afleveres en øvelsesrapport som skal være godkendt for at bestå kurset.
2 timer
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

Elektroniske hjælpemidler til at udføre beregninger er tilladte. Ingen simuleringsprogrammer eller kommunikation.

7-trins skala , intern bedømmelse
Joachim Holbøll , Lyngby Campus, Bygning 325, Tlf. (+45) 4525 3515 , jh@elektro.dtu.dk
31 Institut for Elektroteknologi
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede mål er at give de studerende en dybtgående forståelse af basale elektriske og termodynamiske principper og den fascinerende sammenhæng imellem dem.
Efter en introduktion til elektriske og termiske grundbegreber forventes det at de studerende selv udvikler løsninger til designopgaver, som afprøves under laboratorieforhold.
Effekt, energi, virkningsgrad, tab og energitæthed er nøgleord i kurset.
I forbindelse med designopgaven arbejdes med elektrisk og termisk energi, hvorved der gives en forståelse, som danner grundlag for det videre arbejde med andre former for energikonvertering og lagring senere i studiet.
Da hovedparten af kurset er projektbaseret, lægges der også vægt på grundlæggende kompetencer indenfor projektarbejde og projektledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare begreb som effekt, energi, virkningsgrad og energitæthed
  • Gøre rede for de vigtigste principper indenfor varmetransmission
  • Anvende de vigtigste elektriske principper som Ohms og Kirchhoffs love og Thevenin-ækvivalentet
  • Forstå analogien mellem 2 forskellige fysiske systemer, termisk og elektrisk
  • Analysere energiindholdet i et elektrisk batteri
  • Designe og konstruere et termisk energilager
  • Tilpasse og anvende testsystemer til analyse af energikonverterende og -lagrende enheder
  • Vurdere egne og andres løsninger
  • Beskrive de elektriske/​termodynamiske principper anvendt i en varmepumpe
  • Arbejde i laboratoriet og anvende grundlæggende elektriske og termiske måleprincipper
  • Arbejde aktivt i en projektgruppe og styre et projektforløb
Kursusindhold
Der belyses de vigtigste principper indenfor elektrotermisk energikonvertering og lagring ved selvstændigt, kreativt arbejde i laboratoriet, understøttet af et introduktionsforløb om grundlæggende elektriske sammenhænge og varmetransmission.

Gennemgående elementer er elektriske og termodynamiske grundprincipper, virkningsgrad, energitæthed, optimeret konvertering og lagring, kreative løsninger og kritisk stillingtagen til resultater og løsninger.

I første del af kurset behandles elektrofysiske principper, resistivitet, Ohms lov, Kirchhoffs love, Thevenin og Norton illustreret ved grupperegning og laboratorieforsøg. Et batteri undersøges m.h.t. afladning og energiindhold.

Derefter gennemgås de vigtigste principper for varmetransmission og analogien med elektriske systemer.

Analyse af en varmepumpe. Principperne for en varmepumpe og realiseringen i den aktuelle udgave beskrives. Pumpens effektivitet analyseres eksperimentelt og de forskellige elementers indflydelse på virkningsgraden undersøges

Kernen i resten af kurset er projektarbejde i laboratoriet om design, konstruktion, afprøvning og optimering af et elektrotermisk energilager. Heri indgår resistiv opvarmning, forskellige materialer til lagring af varmen, isolering og etablering af et monitoreringssystem til fjernaflæsning. Det eksperimentelle arbejde suppleres med passende teoretiske modeller af den valgte løsning.

Projektarbejdet understøttes af en projektcanvas, som anvendes dynamisk under hele forløbet.
Sidst opdateret
22. januar, 2021