Overordnede kursusmål
Kurset giver den studerende et indblik i bioteknologi-ingeniørens
arbejdsområder, samt en forståelse af samspillet mellem biologisk
grundvidenskab og anvendelses aspekter indenfor bioteknologi. I
kurset bliver deltagerne trænet i projektarbejde, generel
formidling, udarbejdelse af skriftlige produkter i form af et
bogkapitel, en poster og en populærvidenskabelig artikel samt
mundtlig formidling med tilhørende PowerPoint præsentationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive eksempler på en bioteknologi-ingeniørs
arbejdsopgaver.
- Identificere og forklare sammenhængen mellem biologisk
grundviden og anvendelsesaspekter indenfor bioteknologi.
- Redegøre for og benytte de vigtigste teknikker indenfor
effektiv studieteknik.
- Foretage en simpel litteratursøgning og uddrage det faglige
indhold af videnskabelige artikler indenfor det bioteknologiske
område.
- Indgå i et effektivt gruppearbejde.
- Skriftligt og mundtligt formidle de vigtigste aspekter af et
bioteknologisk emne med korrekt terminologi.
- Udvælge eller udføre illustrationer som kan bidrage til
formidling af et bioteknologisk budskab.
- Designe posters og PowerPoint slides.
Kursusindhold
Kurset omfatter 13- og 3-ugersperioden i januar.
Undervisningen i 13-ugersperioden sigter mod at skabe en fælles
forståelse af hvad bioteknologi er, samt hvordan man effektivt
kommunikerer bioteknologiske emner. Perioden inkluderer følgende
elementer:
• Introduktion til DTU’s bioteknologi bacheloruddannelse og
fagfeltet.
• Præsentationer fra udvalgte danske bioteknologi virksomheder der
eksemplificerer jobfunktioner som færdiguddannede bioteknologer
typisk bestrider.
• Introduktion til bioteknologiens fire hovedanvendelsesområder:
industriel (hvid), medicinsk (rød), planter (grøn) og miljø (brun).
• Introduktion til de basale bioteknologiske værktøjer og
principper, der danner grundlaget for moderne bioteknologi. Hvert
værktøj introduceres via artikler, lærebogskapitler, forelæsninger
og teoretiske øvelser.
• Case studies indenfor hvid, brun og rød bioteknologi.
• Introduktion af en række værktøjer til effektiv skriftlig og
mundtlig formidling af videnskabelige emner. Værktøjerne
introduceres gennem lærebogskapitler, forelæsninger og
gruppe-baserede øvelser. Undervejs i perioden skal der afleveres et
lærebogskapitel, en poster samt holdes en mundtlig præsentation om
et bioteknologisk emne, alle opgaver skal afleveres for at kunne gå
til eksamen.
3-ugersperioden giver mulighed for, i grupper, at fordybe sig i et
bioteknologisk emne under vejledning af en forsker fra DTU
Bioengineering. I løbet af perioden introduceres desuden værktøjer
til litteratursøgning og innovation. Den afsluttende eksamen består
i at hver gruppe afleverer en populærvidenskabelig artikel, om det
valgte emne, samt giver en mundtlig præsentation for de øvrige
deltagere på kurset ved den afsluttende heldags-minikonference.
Evalueringen sker på baggrund af den afsluttende skriftlige opgave
og mundtlige formidling. Skriftlige produkter afleveres i grupper,
men der gives individuel karakter på basis af de enkelte
gruppemedlemmers præstation.
Litteraturhenvisninger
1) "Gør teksten klar – Principper for klart skriftsprog"
af Christina Pontoppidan, udgivet på Samfundslitteratur, 2013.
2) "Indtag talerstolen" af Mette Rix,
http://www.slideshare.net/fullscreen/MetteRix/indtag-talerstolen-master/4
3) "Biotechnology for Beginners 2nd Edition" af Reinhard
Renneberg, Viola Berkling og Vanya Loroch udgivet af Academic
Press, 2016. (ISBN 0128012730 og 0128012242). Kan downloades gratis
via DTU FindIt.
4) Udvalgte videnskabelige artikler, der kan downloades via
DTU's bibliotek
Bemærkninger
Kurset er obligatorisk for studerende på BSc Bioteknologi, og
tilbydes kun til disse.
Sidst opdateret
03. august, 2021